tisdag 16 mars 2010

Amanda presenterar: dagens middagstips

Liksom så många andra barn så älskar Amanda att leka matlekar. Hon bjuder på kaffe och bulle, säljer glass, serverar korv med bröd och ketchup och kokar soppa. Just soppa är en favorit. Oklart varför eftersom Amanda inte alls tycker om soppa. Kanske är det en form av skräckblandad förtjusning inför maträtten. Imorse kom hon in i sovrummet och deklarerade att hon skulle gå till sitt kök och laga sippe soppa. Vi frågade ett antal gånger vad hon sa eftersom vi trodde att hon egentligen försökte säga något begripligt. Men nej, det var just sippe soppa hon skulle laga. Jag frågade efter ingredienserna och fick följande recept:

Sippe Soppa

  • Lök
  • Snö
  • Potatismos
  • Morot

Smaskigt värre… Så gott folk, där var dagens middagstips.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

3 kommentarer:

  1. Mumsigt! En blivande gormetkock måntro?

    (Ebba gillar inte heller någon soppfantast men i likhet med Amanda så leker hon gärna att hon kokar soppa, jag har också undrat över hur det kommer sig.)

    SvaraRadera
  2. Åh vad kul för jag älskade nämligen också att göra soppor när jag var liten. Gjorde massor i badkaret med diverse ingredienser så som skum, badolja, badsalt m m. Min favorit var snorsoppa (dock inga näskråkor inblandade) och jag gillade faktiskt inte heller soppa på riktigt .-)

    SvaraRadera
  3. Hahaha! Ser nu att jag skrev två meningar i en: "Ebba gillar inte heller någon soppfantast"! Menade såklart att hon inte är någon soppfantast.

    Kan lägga till att personalen på Ebbas förskola säger att det är mer vanligt att barn INTE gillar soppa än tvärtom. De tycker det är lite tråkigt att skolan envisas med att servera soppa på torsdagarna ändå, det vore ju bättre att ha mätta och glada barn på eftermiddagen...

    SvaraRadera