fredag 8 januari 2010

“Och hur tror du att han ska kunna lära sig?”

djungelboken

Jag har observerat ett lite halvtråkigt beteende de senaste dagarna på min arbetsplats. Det har uppvisats från flera olika personer och är därmed inte att tillskriva en ensam själ. Kanske är det smittsamt, vad vet jag. Det jag observerat är hur folk talar till varandra då någon ber om hjälp eller ställer en fråga. Inte alltför sällan så bemöts eller besvaras detta med ett spydigt eller sarkastiskt svar. Det är ett mycket otrevligt sätt att försöka lära en annan person något. Knappast särskilt konstruktivt. Frågan är om man alls lär sig något av detta. Många av oss blir så tagna på sängen av denna sarkasm att vi blir helt stumma och knappt kommer ihåg vad det var vi först frågade om. Bita tillbaka kanske, men det är lättare sagt än gjort då man känner sig mindre än en fluga. Sådana bits ju inte särskilt hårt på våra breddgrader.

Jag förstår verkligen inte varför vissa människor beter sig på detta sätt. Jag är inte guds bästa barn själv, men jag vågar lova att jag aldrig bemöter en fråga från en kollega på ett spydigt sätt. Detta oavsett om jag tycker att det är det självklaraste i världen. För personen i fråga är det uppenbarligen inte det, då skulle han/hon inte fråga. Jag tycker att man ska bli hedrad av att folk frågar eftersom det betyder att någon anser att man har kunskaper inom ett visst område. Nej, usch och fy och utvisning på de människor som ser någon form av nöje i att trycka ner andra. Må alla tänkbara små eksem och klådor angripa dem!

1 kommentar:

  1. Bra observerat av dej och du har rätt i att det smittar.
    Mobbning på arbetsplatser är tyvärr rätt vanligt, och något som man aktivt skall försöka förändra så snart man märker det. En chefs ansvar eftersom hela verksamheten förlorar på sådana beteenden! Låt alltså din chef få reda på vad som försiggår.

    SvaraRadera