söndag 31 januari 2010

Som veterinär

Som veterinär har jag nöjet att

- åka hemifrån medan barnen fortfarande sover och komma hem då de gått och lagt sig för kvällen

- få ha fredagsmys i en hundbuk, letandes efter orsaken till hundens intensiva kräkningar

- få fira även lördagskvällen på jobbet

- bli utskälld av människor som egentligen är mest arga på sig själva för att de inte tecknat en försäkring för sin hund

- vara skyldig staten nära nog en årslön exklusive ränta

- få fira såväl midsommar som jul på jobbet, djuren tycks alltid sjukare just dessa dagar

- krypa runt på golvet och samla upp flytande material av obestämd art, kom det ur djurets fram- eller bakända?

- få gå till jobbet trots att termometern visar 38,5 grader- vem ska annars jobba? “Stängt pga sjukdom” finns inte i vår bransch

- varje månad efter granskande av lönespecen undra om jag valt rätt yrke

- behöva agera trollkarl för att komma iväg en stund tidigare från jobbet för att till exempel vara med på dagis luciafirande

- bli ifrågasatt av människor som googlat fram “rätt” diagnos på sin katt

- fjorton gånger om dagen få förklara varför det kostar mer att gå till veterinären än till läkaren

- få förklara för en utmärglad 15-årig katts ägare att alla katter inte blir 20 år gamla

veterinär

Men till syvende och sist så tycker jag ändå att jag valt världens bästa yrke och med handen på hjärtat så skulle jag inte byta med någon av Er där ute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar