fredag 15 januari 2010

Polisförhör

På jobbet häromdagen plingade det till i fickan och telefonen vibrerade. I andra änden befann sig poliskonstapel X. Liksom alltid då jag blir tilltalad av dessa myndighetsutövare så hinner jag tänka fjorton olika tankar om vad jag nu ställt till med som fått dem att kontakta mig. Även denna gång kom jag dock undan med blotta förskräckelsen då det visade sig gälla ett djurplågeriärende där jag tillsammans med ett antal kollegor varit involverade. Det hela har nu gått så långt att kvinnan står åtalad för djurplågeri alternativt brott mot djurskyddslagen. Polismannen ville hålla ett vittnesförhör med mig och jag besvarade mer än gärna de ställda frågorna. Det är ytterligt sällan som bristfällande hantering eller vård av djur leder till åtal, så de gånger det händer är jag så tacksam. Äntligen får djuren åtminstone någon form av upprättelse. I fallet i fråga är katten redan på annan planet eftersom jag tillsammans med en kollega såg till att den fick sluta sina dagar en tidig söndagsmorgon i juli, efter ett beslut från Länsveterinären. Man kan ju tycka att saken då borde vara ur världen eftersom katten inte lider längre. Och för den katten är saken ur världen. MEN, kattens ägare har sådana vansinniga åsikter kring djur och deras rättigheter att de under inga omständigheter bör få äga ett djur igen. De utsatte sin katt för ett fruktansvärt lidande där den höll på att kvävas till döds, de motsatte sig avlivning (vilket för dem var det ultimata brottet mot liv) trots att prognosen var utsiktslös. Katten skulle antingen genom ett mirakel tillfriskna eller så skulle den få somna in (läs: lida en kvalfull död) i hemmet. Då katten till slut blev avlivad efter beslut från myndigheterna så var ägarens kommentar till mig att de ångrar att de någonsin uppsökte djursjukhuset och att de i framtiden inte kommer att söka vård för sina djur eftersom det finns risk att beslut fattas över deras huvuden. Då har de indirekt sagt att de även framöver är beredda att utsätta sina djur för lidande och då ska de inte heller några djur ha.

Jag ska följa detta ärende med spänning och jag kommer att bli den första att jubla om ägaren blir fälld.

1 kommentar: