tisdag 1 mars 2011

Underbar dag

Kräksjukan till trots så blev söndagen en riktigt lyckad dag. Felice mådde bättre och Amanda hade inte hunnit bli dålig (peppar, peppar, så är hon på dagis idag och än så länge har ingen ringt och sagt att hon är sjuk). Vi hade funderat på att ta med tjejerna till Aquaria på Djurgården vilket kändes som en bra familjeutflykt. Vi var inte ensamma om den tanken och kön ringlade sig lång utanför vattenmuséet. Tjejerna hade fått välja kläder själva och hade förstås valt klänningar och därmed hade de bara strumpbyxor på benen. Vi hade ju inte tänkt oss att stå ute i kylan och köa in till muséet. Nu överlevde dock hela familjen och vi kom in i värmen till slut. Jag har bara varit på Aquaria någon gång tidigare och vad jag mindes var det riktigt trevligt. Mitt minne hade nog raderat biten om hur litet muséet är. Det finns inte jättemycket att titta på och med en stort antal besökare så blir det lite trångt och dant, men tjejerna var hellyckliga över alla fiskar och konstiga vattendjur. Jag hade fullt sjå med att hålla dem från att ramla ner i små dammar och vattendrag, men hann också njuta lite av det som fanns att beskåda. Vi hade nog tänkt oss att det skulle ta några timmar att utforska muséet men inom en timme kände vi oss färdiga. Caféet erbjöd inget för Felice att äta så vi satte oss i bilen och styrde in mot centrum igen. Efter ett par vändor hamnade vi till slut vid Söderhallarna och gjorde ett besök på The English Shop där Sean kunde hitta lite favoriter från hemlandet. Sedan försökte vi på nytt hitta ett matställe att utfodra oss alla på men tyvärr fick det bli Burger King till slut eftersom inga andra ställen hade något för Felice att äta. Detta var egentligen det enda som på sitt sätt sabbade den lyckade dagen. Det är faktiskt inga större problem att leva med Felices glutenintolerans i vardagen men det är rejält bökigt då vi inte är hemma. Det är så få ställen som har någon vettig mat att servera till en som inte tål gluten. Att äta snabbmat känns så där roligt, men vad har vi för val? Hamburgerrestaurangerna kan åtminstone garantera att maten är glutenfri och då får det bli så. Det är tråkigt, och inte lär det väl bli roligare då hon blir äldre heller. Förhoppningsvis får restaurangägare upp ögonen för alla matallergiker/överkänsliga i samhället så att det blir lättare även för dem att hitta vettig mat att äta utanför hemmet. Jag minns hur det var då jag blev vegetarian för 19 år sedan (jösses vad gammal jag är!), då fick man äta pommes på McDonald’s eller pizza om man valde bort de animaliska ingredienser som alltid fanns med. Något annat fanns inte. I mataffärerna fanns sojakorv på burk och något äckligt gojs som hette kinafärs. Idag är det en oas av produkter i butikerna och så gott som alla restauranger har ett vegoalternativ på sin meny, och har de inte det så brukar de vara väldigt tillmötesgående och fix till något ändå. Med andra ord: allt var inte bättre förr.

Efter Burger King så svängde vi mot Bagarmossen och hämtade upp våra fyrbeningar som vistats några timmar i sin bur på jobbet (jag som lovat mig själv att inte bevista jobbet denna helg om ingen av hundarna blev sjuk, och det var de ju inte… fast det är förstås inget att vara ledsen för). Därefter åter in till city där jag hoppade av vid Sonjas Grek på Bondegatan där pappa mötte upp. Jag blev bjuden på utsökt grekisk mat (hade bara nallat lite pommes på Burger King- precis som i gamla dar), gott vin och trevligt sällskap och då den sista tuggan med svårighet halkat ner i magen (de är inte snåla med portionerna där direkt…) begav vi oss mot Cirkus. Följande timmar spenderade vi i sköna stolar lyssnandes på fantastiska Sissel Kyrkjebö. Vilken röst! Det måste ju vara helt fantastiskt att ha en sådan röst att flera hundra människor sitter alldeles tysta och bara lyssnar timme efter annan. Inte för att jag på något sätt skulle vilja vara artist, jag är inte den som trivs i händelsernas centrum om man säger så. Men att få ha en sådan röst och få ett kvitto på det, ja det måste helt enkelt vara fantastiskt.

Så det blev en alldeles förträfflig söndag, tack vare min underbara familj!

sjunga001

4 kommentarer:

  1. Tack för en jättefin konsert med en av mina absoluta favoriter / pappa

    SvaraRadera
  2. Låter som enh underbar dag!
    Vill oxå äta på Sonjas grek. Sjukt gott.

    Du på det english shop... har de Harrodskakor tro????
    Har en favorit sort som jag bara älskar!!!

    SvaraRadera
  3. The english shop skulle det ju stå :-)

    SvaraRadera
  4. De har mycket av det mesta, vet ej specifikt om Harrods kakor dock. Hur som helst så är det helt värt ett besök, Harrods kakor or not.

    SvaraRadera