tisdag 22 december 2009

Årets julfika

Det har blivit en liten tradition oss vänner emellan att träffas, julfika och byta lite julklappar med varandra i närheten av jul. I år var det Linda G-M som fick stå för lokalen, fikat var av knytistyp så vi bidrog alla till smaskigheterna. Det var dock ruskigt nära att jag lämnade återbud i sista minuten.  I söndags då fikat skulle gå av stapeln hade Kung Bore nämligen bestämt sig för att var dax för ännu en omgång i vinter och det fullkomligt vräkte ner snö då jag styrde ut från Kolartorpsvägen. Men skam den som ger sig. Var det julfika så var det och jag hade inte packat kakor och julklappar förgäves. Trafiktillbuden haglade extremt tätt på radion under hela vägen men vi kom fram helskinnade till Kungsängen och jag lämnade tjejerna hos mamma och åkte till Tangoslingan.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

 

 

 

 

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Som vanligt då man umgås med Sarah och Linda så gör fikat en inte besviken. Det fanns fyllda lussebullar, mjuk pepparkaka (eller var det pipparkaka?), kokostoppar, minibiskvier, fudge, Bountybollar, skorpor och så mitt bidrag. Jag hade med lite från fredagens skörd och så hade jag lyckats svänga ihop lite schackrutor på söndag morgon. Detta mina vänner, det är jul.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Min mormor bakade alltid schackrutor till jul, men detta är första gången jag provat att baka sådana själv. Resultatet blev över förväntan för att vara en nybörjares verk.

Dagens största överraskning stod vår kära barndomsvän, tillika Lindas granne, Maria för. Hon hade fått tacka nej till sammankomsten pga andra åtaganden, men i sista stund ändrades familjens planer och hon dök upp för att fika med oss. Och med sig hade hon alldeles underbara, gosiga, ljuvliga, 6 veckor gamla Lily.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA Såååå mysigt!

Vi fikade, snackade skit, fikade lite till, tvingade Linda att brygga mer kaffe, tog en kaka till, drack lite glögg, snackade mer skit, gosade med Lily och fick se Hampus alla busstreck.

hampus Gott med sirapskaka!

Som vanligt byttes både recept och julklappar innan det var dax att förklara årets julfika avslutat. Nu kan det bli jul.

2 kommentarer:

  1. Tack för en mysig dag!
    jag tjuvöppnade din present, tack!
    Det är lite lustigt för i lördagskväll var jag inne på FL (jag är aldrig inne på FL) och läste ett inlägg om just såna här presenter och i fall man skulle uppskatta lr bli besviken och jag (som aldrig läser inlägg där längre) läste och svarade att jag skulle uppskatta det jätte mkt. dels för att man egentligen vill bidra mer än man gör men kanske inte alltid kan och då får göra det på ett sätt i alla fall och dels för att det är så mkt mer givande med en sån här gåva än något man kanske inte egentligen behöver, så tack!

    SvaraRadera
  2. Vad glad jag blir att Du tyckte om julklappen. Det var just Ditt ord "symbolisk" som fick mig att bestämma mig för Unicefs julklappar i år. Jag har ännu inte öppnat Era julklappar så jag säger än så länge "Tack på förhand". Julkram!

    SvaraRadera