fredag 18 december 2009

Sju sorters kakor

Trots den alldeles utomordentligt sega starten på dagen så har den utvecklat sig till något riktigt produktivt. Just nu gräddas en mjuk pepparkaka i ugnen och då denna är färdig så har det bakats sju sorters kakor i huset under dagen. Plötsligt fick jag juleld i häcken och insåg att kakorna inte kommer att baka sig själva och har man orkat införskaffa ingredienser så ska man väl orka baka kakorna också. Lite extra bränsle på elden fick jag efter ett samtal med Sarah som hade arton bollar i luften medan jag pillade navelludd. Första smeten gick rätt segt men efter detta så fick jag upp min normala bakhastighet och jag bakade så mjölet yrde i köket. Och nu några timmar senare har jag alltså sju bakverk i olika burkar i köket: 3xbollar (havrebollar, Sarahs ljuvliga chokladbollar- tack för receptet! – och Bountybollar), 3xsnittar (siraps-, saffrans- och chokladsnittar) och så en mjuk pepparkaka i ugnen. Julen är räddad! Och dessutom så tror jag minsann inte att det kommer att sluta här. För nu när jag väl kommit igång så vill jag baka allt, allt, allt! Jag har tusen idéer på bra kakor och man kan ju frysa in det som inte äts upp under julen inför lämpliga födelsedagar i januari och februari. Tänk att det är så här med så mycket i livet: bakning föder bakning, sömn föder sömn, kärlek föder kärlek och våld föder tyvärr våld. Imorgon ska jag jobba men jag har redan stämt träff med smöret och mjölet vid 17-tiden. Har vilda planer för morgondagens bakverk.

Jag har hunnit med en tur med hundarna ikväll också. Jösses vad kallt det var! Jag hade min långa dunkappa på mig men det var jäklar i mig nära att jag frös fast där ute. Till och med mina allvädershundar tycks ha mött sin överman, för det haltades både åt höger och vänster när snön kilade in sig mellan trampdynorna och det var inte en hund som ville ta ett race på tomten då vi kom hem. Oavsett kylan så älskar jag verkligen när det är riktig vinter. Naturen blir sagolikt vacker, det råder en alldeles speciell tystnad ute, ljuden dämpas av snön vilken också lyser upp hela tillvaron. Det är alldeles magiskt att gå på en stilla kvällspromenad och höra snön knarra under skorna, titta in i folks hem där det eldas i de öppna spisarna och där stearinljusen brinner på borden och bara njuta av livet. Fast nu ska jag kasta mig i soffan och njuta av något mer eller mindre underhållande på TV’n och ladda batterierna inför imorgon.

100_6286

1 kommentar:

  1. Nämen se där, se där! Dukkti, precis som vi sa; bakning föder våld, i alla fall om det finns barn som vill hjälpa till :-)

    Jag har gjort biscotti, kokosbollar och minibiskvier i dag. Provade Lindas julvariant på kokosbollarna, doppa i smält cholad - sjukt gott!!!!
    I morgon blir det mjuk pipparkaka :-).
    Ses på söndag!
    kram

    SvaraRadera