fredag 18 december 2009

Tillägg

Mitt långa inlägg till trots alldeles nyss så glömde jag ju att skälla lite på en viss grupp människor som jag har väldigt lite förståelse för. Det är de föräldrar som inte vaccinerar sina barn, och nu pratar vi inte svininfluensa. Det kan finnas lite olika orsaker till detta har jag förstått. En del tror visst fortfarande att barnen kan utveckla autism pga vaccinet. Andra tycker att det är “onaturligt” som de kallar det, barnen ska nog utveckla ett eget immunförsvar istället. Fint, verkligen. Visst får barnen antikroppar mot polio om de drabbas av sjukdomen, men jag vet inte riktigt om jag skulle tycka att det kändes bättre att Amanda eller Felice gick omkring med naturligt uppkomna antikroppar mot polio om det samtidigt innebar att de faktiskt inte gick själva utan fick ta sig fram i tillvaron i en rullstol. Då är det liksom skitsamma att antikropparna är naturliga.

Det finns många tillsynes normalbegåvade vuxna människor i detta land som på allvar tycker att de inte behöver vaccinera sina barn eftersom de sjukdomar vi vaccinerar mot ju ändå inte finns hos oss. Godmorgon! De har inte funderat på varför sjukdomarna inte finns (eller syns kanske är rätt ord) i någon större utsträckning? Kan det kanske bero på att vi vaccinerar i princip 100% av våra barn mot sjukdomarna i fråga? En vaccination handlar i grund och botten inte om att skydda individen, vare sig det handlar om svininfluensavaccin eller poliovaccin. På individnivå kan ett skydd aldrig garanteras. En vaccination syftar till att skydda populationen, att hålla nere smittrycket. Då skyddar det indirekt de barn som inte fått ett skydd av sin vaccination samt förstås de barn som inte vaccinerats av en eller annan anledning. Jag tycker att det är fruktansvärt egoistiskt att inte vaccinera sina barn. Fegt rent ut sagt. De slipper de (eventuella) biverkningar som vaccinet kan ge och samtidigt får de ett skydd mot sjukdomarna i fråga, vilket bygger på att alla vi andra vaccinerar våra barn. För skulle alla resonera som denna minoritet så skulle sjukdomarna snart härja fritt igen och då skulle inget barn vara skyddat.

2 kommentarer:

  1. Håller med! Även om nu vi inte vaccinerat oss mot just svininfluensan. Men alla övriga barnvacciner ser jag som en självklarhet!

    SvaraRadera
  2. Ja fy bubblan vad ego människan är! Och det här att allt ska vara så naturligt... fin tanke, men vi går på asfalt, sover i sängar och äter met inhandlat på ICA, så det är bara att ge upp den tanken. Varför inte lita på de som är experter inom området och göra som de rekommenderar? Snacka om att ta sig stort ansvar när man går emot dessa rekommendationer, och att göra det "mot" sina barn! Jag förstår inte hur folk tänker...

    Vi har inte fått någon kallesle för andra vaccination till Nova, har just funderat över om det blir någon...
    Kramis

    SvaraRadera