tisdag 26 maj 2009

Dagsläget

Tisdag idag. Bara tre dagar kvar till helgen. Men, det har ju egentligen ingen större betydelse eftersom både jag och Sean är "lediga" för tillfället (och dessutom jobbar jag i helgen). Jag föräldraledig och Sean sjukskriven. Mysigt kan tyckas, men rackarns vad fattigt det är. Det var löning igår, vilket man knappast skulle kunna tro idag. Pengarna försvann ut till olika konton lika snabbt som de kom in. Kvar på våra allkonton gapar nu två stora svarta hål... Mindre roligt. Men faktum är att jag börjar bli van. Det har varit så här ganska länge nu eftersom vi endast arbetat båda två under en mycket kort period i höstas. Annars har det varit föräldraledigt i över två år för minst en av oss. Inte roligt med denna kassa ekonomi, men man vänjer sig. Och banken får sin del varje månad, bilarna får bensin och vi har mat på bordet. Då ska man väl inte klaga, antar jag. Att man sedan går omkring i samma kläder som för tre år sedan och att man svär över att behöva köpa ett nytt insektsnät till Amandas dagisbarnvagn är en annan sak. Överlever gör vi i alla fall, och det är väl tur det. Några större utsvävningar än insektsnät finns det dock inte utrymme för denna månad. Tur att jag ska jobba igen i helgen, då blir lönen lite roligare nästa månad.

Dagen har delvis tillbringats på ett välbekant ställe. Kan Ni gissa var??? Rätt! SÖS förstås. Det gips som lades i fredags höll sig hårt i ungefär ett halvt dygn. Vi hade tänkt ringa igår men eftersom jag var tvungen att jobba så gjorde jag klart för Sean att någon transport till SÖS kunde han glömma, i alla fall från min sida. Idag däremot fanns tid. Vi skulle få komma för omgipsning idag om vi kunde vara där innan 11. Vi kom väl 10:55 och då har de mage att säga att vi var lite sent ute och att det nog inte skulle gå. Men vänta lite nu, 10:55 är väl innan 11? Om de ville att vi skulle komma tidigare så fick de ju säga ett annat klockslag, eller? Jag surade till rejält och efter lite om och men så skulle det nog gå bra att få nytt gips ändå. De beslutade dock att enbart förstärka gipset eftersom det ska bytas igen om en knapp vecka. Denna gång lade de ett plastgips utanpå och det känns som ett bättre alternativ. Den initialt ganska griniga undersköterskan tinade upp efter en stund sedan vi kunnat konstatera att hennes systerdotter var en av de veterinärer jag hade som lärare på hästmedicin. Världen är bra liten, trots allt. Då vi åkte från SÖS kändes det riktigt skönt och tryggt att veta att om bara dryga 24 timmar så ska vi vara tillbaka igen...
.
Dräneringen fortsätter, dock har de förstås stött på patrull. Intill tvättstugan så har det byggts på ett extra utrymme där en gammal oljepanna står. Vi har helt enkelt tänkt att skita i den och låta den vara eftersom det inte är helt lätt att gräva upp den och göra sig av med den. Nu är det tydligen så att intill detta utrymme så är det rent berg och då går det inte att gräva förbi och dränera här. Spränga bort berget kommer att kosta över 20000:- och med uppenbar risk för skador på huset. Vad gör man istället? Jo, då får man visst installera någon pump eller vad det nu var för x antal tusenlappar till. Varför kan det aldrig vara åt andra hållet då man gör ett arbete på huset eller liknande? Att något går lättare än man trott eller blir mindre kostsamt? Nej, det är alltid så att det blir jävligare än man förutsatt och att pengarna rinner iväg. Jag börjar med fasa inse att de där extra pengarna för altanbygge etc som vi lade till då vi sökte lånelöfte inför dräneringen, kommer att vara slut innan dräneringen är klar. Utöver detta så är ju tillvaron lite lagom rolig just nu då vår trädgård (eller brist på trädgård) ser ut så här:

Det är verkligen tur att man inte dränerar så där vansinnigt ofta. Jag hade räknat med att trädgården skulle bli förstörd under dräneringen men jag kunde faktiskt inte i min vildaste fantasi tro att det skulle bli så här jävligt... Och då har det ändå varit torrt under tiden de har hållt på. Men väderleksrapporten lovar nu en massa regn och rusk så då kommer allt dammig, torr jord att förvandlas till lera... Bit ihop, bit ihop.

Nu ska jag gå och dricka en kopp te och tänka på något roligare.

1 kommentar:

  1. Usch, det där såg inte kul ut. Förstår att dte känns halvkul med värsta jordberget på tomten. Men tänk vad bra det blir nästa sommar!

    SvaraRadera