söndag 17 maj 2009

Syttende mai




Norges nationaldag. Grattis alla norrmän och norrkvinnor! Grattis också till vinsten i Eurovision Song Contest. Jag såg inte evenemanget, jag har inte hört vinnarlåten men media verkar tycka att killen var helt outstanding och på nyheterna meddelade man att ingen vinnarlåt någonsin tidigare fått så många röster. Så han var väl bäst, helt enkelt. Men jag blir lite trött på att höra att Malena Ernman skulle vara en flopp och liknande. Den kvinnan har en helt enorm röst som vi andra bara kan drömma om. Eller som hon själv uttryckte det i en intervju: "Jag sjunger skiten av dem allihop om man bara tar bort mickarna!". Jag ryser då jag hör hennes höga toner i låten och därmed anser jag att saken är färdigdiskuterad. Det är mig helt egalt vilken placering hon fick. TV4 reportern menade att ESC kanske inte är redo för opera ännu. Men hallå!?! De senaste åren så har ju alla möjliga och omöjliga bidrag vunnit. Finska monster, feministisk kampsång etc. Varför skulle inte opera kunna vinna??? Heja Malena!

För exakt 20 år sedan denna dag så befann jag mig på Mallorca tillsammans med mor och bror. Vi satt på en mur på strandpromenaden i Cala Millor då vi hörde upprymda röster skrika "Hipp hipp hajsan hurraaaaa!". Vi fattade ingenting tills vi såg de norska flaggorna. Några norska turister hade gjort ett litet eget promenadtåg genom staden med flaggor och "Hipp hipp hajsan..."-ramsor. Vi tyckte att de var lite halvgalna, men det var ju innan jag förstod hur enormt stort syttende mai är i vårt grannland. Jag bara måste åka dit något år och bevittna festligheterna. Vi svenskar har en del att lära där.

Idag, 20 år senare, har jag inte sett en enda norrman. Jag har påtat i trädgården, grävt upp växter och buskar och däremellan tagit det lite lugnt. Nu borde jag för länge sedan vara i säng, men så har det förstås inte blivit. 07:50 imorgon bitti ska jag befinna mig på SÖS och om jag vill hinna sova åtminstone några timmar så får jag nog ta och släpa mig uppför trappen nu. God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar