söndag 3 maj 2009

I dårarnas trädgård

Amandas absoluta favoriter för stunden är dessa figurer ur BBC's "In the nightgarden" (svensk översättning "I drömmarnas trädgård"). Det började med att Amandas farmor hade med sig några böcker ur serien, gosedjur och strumpor med figurerna. Vi fattade inte så mycket av det eftersom vi aldrig sett det i Sverige. Men så tog det inte mer än ett par veckor så började de dyka upp både här och där, lite som Ipren-mannen. Jag tyckte att de var ganska söta och själva idén var ju smart, det hela handlar om rutiner kring sänggående. Nu några veckor senare är jag inte så imponerad längre. De är ÖVERALLT och Amanda är helt galen i dem. Böckerna ska läsas femtioelva gånger om dagen vilket har resulterat i att jag kan dem utantill. Och dessa små söta figurer är inte längre så söta. Det är riktigt läskiga faktiskt. Nu har jag min diagnos klar över dem:

Iggle Piggle- den stora autistiske pojken med sin snuttefilt

Upsy Daisy- bokstavsbarn med galen stämma och tokmycket energi

Makka Pakka- compulsive disorder (= tvångshandlingar), tvättar allt och alla med sin svamp och sin tvål

The Pontipines och The Wottingers- två familjer som uppenbarligen inte får använda preventivmedel eftersom de har åtta barn var, sektmedlemmar månne??

Tombliboos- understimulerade trillingar som inte utvecklat något vettigt språk men som förstår varandra galant

Är detta verkligen ett lämpligt barnprogram? Beroendeframkallande är det i alla fall och det går inte att slita Amanda från TV'n då hon väl börjat kika.

2 kommentarer:

  1. Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ah ha ha ha :-)
    Ska med andra ord inte introducera denna för mina barn. Det räcker med "Dåren Utforskaren" "FjantBob fyrkant" och "Fifi Tjohejtjohej" :-)

    SvaraRadera
  2. Stay away! Stay away! blir mitt råd. Numera kan man inte ens handla grönsaker på Coop utan att dessa små vidriga kryp dyker upp på en flatscreen! Gah!

    SvaraRadera