onsdag 25 maj 2011

(H)järnbrist

Den ofattbara trötthet jag upplevt den senaste tiden kan ha fått sin förklaring, åtminstone om man får tror läkarens ord. Jag har nu fått svaren på de blodprover som togs på mig vid ett läkarbesök för knappt två veckor sedan, och jag har tydligen järnbrist. Jag är inte så förvånad över att jag har lågt järnvärde eftersom jag är vegetarian och inte är överförtjust i broccoli, däremot är jag högst skeptisk till att denna lilla järnbrist skulle orsaka alla mina symptom (trötthet, svårighet att fokusera blicken, yrsel etc) eftersom mitt järnvärde ligger på 8 och normalvärde är 9-34. Det får väl nästan räknas som normalt, eller? Dessutom är det ju så att i princip alla “normalvärden” är normalfördelade, dvs 5% av alla friska, normala individer kommer att ligga utanför referensintervallet (2,5% under och 2,5% över). Jag kanske tillhör de där 2,5 procenten. Oavsett vilket så känns det som om en liten siffra under nedre normalvärdet är lite för lite för att förklara alla symptom, men läkaren tyckte tydligen inte det. Han skrev ut järntabletter som jag lovat att stoppa i mig. Minns med fasa vilka magbekymmer jag hade då jag var gravid med Amanda och knaprade Niferex. Hua… Med Felice tog jag inga järntabletter eftersom mitt Hb var jättebra och jag mådde så dåligt av tabletterna. Men nu ska jag alltså ta tag i detta i alla fall. Det är värt ett försök, tycker jag, även om jag egentligen inte tror på det. Jag frågade läkaren om han tyckte att vi kanske skulle boka upp någon återbesökstid med nya prover, men nej det behövdes inte. Jag tänkte ta upp att jag faktiskt upplever att jag har mer hjärnbrist än järnbrist och att jag kanske skulle vilja ha en liten uppföljning avseende alla de märkliga symptomen, men jag kom liksom av mig då jag tydligt hörde att han ville att vi skulle avsluta samtalet. Detta var inte min ordinarie husläkare utan någon vikarie och även om han var jättetrevlig så ingav han inget större förtroende. Det är väl läkarSverige i ett nötskal, försök bli av med patienten fortast möjligt för att hinna ta emot nästa och nästa och nästa. De räknar väl med att vi hör av oss om diagnosen skulle vara felaktig och vi inte blir bättre mha insatt behandling. Och det får väl även jag göra. Men först järntabletter alltså. Med början imorgon.

3013

1 kommentar:

  1. Vi får hoppas att ditt normalvärde är 30 då... Håller tummarna. Och annars får man ju leta upp en mer noggrann och seriös läkare. Vaddå inte följa upp?! Så skulle vi ALDRIG göra. Kan du inte ta värdet på jobbet också så ser du ifall det stiger, även om du inte har några andra referensvärden? Hoppas du snart mår bättre. Kram!

    SvaraRadera