tisdag 20 april 2010

Vilken vecka!

Nu var det länge sedan det skrevs i den här bloggen, med undantag av ett mycket kort snopp-inlägg häromdagen. Det har helt enkelt varit alldeles för fullt upp den senaste veckan och det har inneburit alldeles för lite tid framför tangentbordet. Kort summering:

Förra söndagen var det födelsedagsfirande av Sarah och Linda. Fler borde ha vänner som har den fina stilen att fylla år med en dags mellanrum- det blir så himla mycket lättare att få till träffar då! Vi åt god paj, snackade skit (säkert bokstavligt också eftersom Linda var med ;-) ) och mumsade god tårta. Tjejerna var hos mormor och lekte och hämtades upp på väg hem till Haninge. Vi hann innanför dörren och sätta på pastavatten då Sean började klaga över magont och sekunden senare kom det både det ena och det andra ur honom. Indränkt i handsprit blev han förvisad till andra änden av huset, men med två tjejer som inte sett sin far sedan tidig morgon var det inte lätt att hålla på hygienspärrarna. Efter ett par timmars funderande beslöt jag mig för att fly fältet tillbaka till Kungsängen. Jag stod helt enkelt inte ut med tanken på att Amanda skulle bli kräksjuk igen då hon knappt hunnit tillfriskna (ja, jag tänkte förstås på Felice också). Jag tog en kvällsrunda med hundarna och packade sedan bilen med diverse nödvändigt material för ett par dagars bortavistelse. Vagnen i bakluckan fick lämna plats åt hundarna och stanna hemma i hallen. Jag kände mig som en misshandlad kvinna som sent om kvällen då mannen somnat skulle fly med barnen. Ungarna var lagom nöjda över att bli uppsläpade ur sängarna och placerade i en iskall bil… Färden till Kungsängen kändes som ett evighetsprojekt men till slut var vi framme. Amanda var förstås rätt nöjd över att få vara med mormor igen men hon fattade nog inte riktigt hur hon hamnat där. Felice kom in i någon slags tredje andning och körde tokrace i vardagsrummet under en knapp timme innan jag tvångslade henne.

Vi spenderade måndagen och tisdagen hos mormor och Björn. Felice hade lite diarré på måndagen men det var över på några timmar, så jag är inte så säker på att det var kräksjukan hon drabbats av. Resterande gäng klarade sig faktiskt, kanske tack vare flykten. Vi lekte i lekparken utanför lägenheten, promenerade längs Mälaren och åt en massa god mat. Tyvärr kom inte kameran med i flykten så bilder saknas.

Onsdag flyttade vi hem igen, smittrisken bedömde jag då som inte obefintlig men trots allt mycket liten. Peppar, peppar så har ingen av oss andra blivit sjuk sedan hemkomsten heller. Nu räcker det med kräksjuka i Kolartorp på flera år, så det så.

Onsdag-fredag innebar en massa jobb och nästan ingen tid hemma. Sean har under tiden lyckats bygga ett helt fantastiskt trädäck på baksidan (jihoooo!) och har påbörjat en liten “brygga” på ena långsidan. Låter lite galet, men jag tror det blir bra. Fredag hade jag full service här hemma. Mamma kom och tillsammans med Sean och tjejerna städade hon hela huset och då jag kom hem doftade det underbart av rengöringsmedel och en lasagne i ugnen. Sean har blivit lasagneansvarig här hemma och det med den äran. Nu äter vi lasagne nära på en gång i veckan. Under sena kvällen väntade vi besök från England i form av farmor, uncle Rob och Becky men det var tydligen något partikelrikt moln i vägen i luften. Inget besök denna helg. Och ingen leverans av det teleobjektiv som Seans pappa hjälpt mig inhandla :-(  Lite tokigt också att jag bytt bort min jobbhelg och ställt till det på jobbet till ingen nytta, men skönt att få färdigt trädäcket till Amandas kalas på söndagen. Mer om det i ett annat inlägg.

Under lördagen så kom pappa och hälsade på. Vi åkte till Zetas och inhandlade ett träd till Amanda i födelsedagspresent, det blev ett pysslingsträd av bigarrå. Jag kunde inte heller hålla tassarna borta från ett aprikosträd, fastän jag är mer än tveksam till hur det ska överleva i Haninge… Ja, ja, får det bara lite vackra blommor så är jag nöjd. Aprikoser kan man ju köpa på ICA. Zetas måste vara tidernas underbaraste handelsträdgård och de har verkligen allt. Jag bara måste tillbaka dit snart! Dessutom har de ett café med en massa smaskigt fika.

Gårdagen spenderades i sin helhet med att förbereda kvällens föreläsning. Jag och duktiga kollega Anja ska föreläsa för drygt 50 djurägare vilket ska bli jättekul. Det känns så roligt att få göra något som är alltigenom positivt för våra kunder för en gångs skull. Föreläsningen är gratis, vi bjuder på fika och det blir rundvandring för de som önskar. Klockan 18:30 ikväll så smäller det. Fram tills dess ska jag nog ta hand om två ton tvätt i källaren, sukta lite efter fina trädgårdsväxter i Zetas katalog. Skulle behöva en större trädgård. Undrar just om grannen kan tänka sig att dela med sig lite?

blomma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar