torsdag 1 oktober 2009

Choose Your diagnosis

Vi har ett brett spektrum med sjukdomsdiagnoser att bjuda på här hemma denna vecka. Amanda blev förkyld för en vecka sedan, hade lite feber en dag och har därefter haft en envist rinnande näsa. Detta har resulterat i att hon nu har präktiga sår i näsborrarna som börjar blöda bara man tittar på dem. För tillfället är detta ackompanjerat av ett "Manda ont i magen" varannan minut. Sean blev lite krasslig för några dagar sedan, vilket snabbt eskalerade till dödssjuk (läs: lite mer krasslig). Efter tre dagar med feber och taggtråd i halsen kom han iväg till tant doktorn idag och fick med en ask Kåvepenin med hem. Streptokockerna var ett faktum. Lilla Fleecen är inne på sitt tredje dygn med 39 graders feber och matvägran. Lilla skruttan, hon kanske också har halsfluss. Hur frågar man en 8 månaders bebis om hon har ont i halsen? Kanske blir ett besök hos tant doktorn igen imorgon. Hur är det med mig då måntro? Jodå, lite halsont i ena tonsillen (bra att ta en i taget så att man i alla fall kan svälja med halva svalget) men i övrigt rätt OK. Men så har jag varit hos tandläkaren idag för att rotfylla den andra tanden. Denna rensades upp i juni så det skulle bara vara att proppa i lite guttaperka eller vad det nu är de fyller med. Men nu är det ju mina tänder vi talar om och då går aldrig något som planerat. Det tog inte lång stund innan det började att göra ont i den döda tanden. Hur är det möjligt? frågade min tandläkare och jag började känna mig lite skraj. Om inte hon visste det, hur skulle jag då kunna lösa problemet? Efter lite pysslande och trixande så hittade hon den sannolika orsaken till smärtan. Jag har något litet sidospår i ena rotkanalen och där fanns visst lite vital vävnad kvar. Ja, varför ska man vara normal anatomiskt då man istället kan vara lite annorlunda så att det ställer till problem? Tandläkaren vågade inte rotfylla idag heller utan rensade upp lite mer och lade på ny temporär fyllning. Detta är tredje upprensningen denna sketna tand genomlever, nu får den f-n ge sig! Om 10 dagar är det jag som har en rotfylld tand och därefter inga tandproblem på 18 år framöver. Punkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar