söndag 4 oktober 2009

Drömmar

Jag har alltid varit en person som drömmer mycket och som oftast kommer ihåg mina drömmar då jag vaknar. Det brukar till och med vara så att jag befinner mig i ett drömlikt tillstånd där jag har svårt att skilja dröm från verklighet den första stunden jag vaknat, i alla fall om jag får vakna i min egen takt (vilket händer alldeles för sällan dessa dagar). Imorse då jag slog upp mina gröna så snurrade fragment av flera olika drömmar omkring mig. OK, jag vet att det är ointressant att lyssna till folks berättelser om drömmar, så sluta gärna läsa här och nu om Ni precis har dragit en djup suck. Jag hade jagat ormar under en säng, det blev bara fler och fler ju fler som fångades (naturligtvis var det inte jag som fångade ormarna, för inte ens i mina drömmar är jag tillräckligt kaxig för att närma mig dessa otäcka slangar). Jag hade varit på ett zoo som drevs av en kändis och som mest tyckte det var jobbigt med besökare. Jag kunde sväva om jag ville (detta drömmer jag ofta om- någon som vet vad det kan tyda på??) men då jag skulle visa min mamma att jag kunde sväva så låg jag platt kvar på golvet… Lite Lotta på Bråkmakargatan över det hela. Flera gamla vänner som jag inte träffat på år befann sig också i mina drömmar. Det var en riktigt trevlig natt, utöver det faktum att det fanns en massa ormar med förstås. Jag fick dock ett abrupt uppvaknande då brandlarmet ljöd. Sean hade gått upp tidigare och eldade lite i öppna spisen och vips så eldades det lite utanför öppna spisen också… Tur att vi har marmorplattor på golvet.

Amanda vaknade imorse och började direkt att berätta om att hon ätit fisk tillsammans med Therese och Venny (=dagisfröken Jenny). Jag tror bestämt att hon haft sin första definierbara dröm!

per björn Foto: Per Björn

1 kommentar:

  1. Jag drömmer också ofta och mycket och kan också ha svårt att skilja på dröm och verklighet i början av uppvaknandet. Ibland kan känslan av drömmer hänga kvar en bra bit in på dagen. Sväva/flyga drömmar har jag periodvis också ofta och dte funkar aldrig när man ska visa för någon att man kan alt när man måste fly för livet.

    SvaraRadera