torsdag 22 oktober 2009

Tantrum time

Så var det dax igen. Efter en relativt lång period av lugna hämtningar på dagis så har det nu vänt. Amanda vill inte längre gå hem på eftermiddagarna. Jag hämtar henne kl 15 alla dagar utom måndagar då Sean hämtar henne 15:30 eftersom jag jobbar. Barnen är i princip alltid ute på eftermiddagarna då vi kommer men just klockan 15 brukar det vara avklädning eftersom det vankas mellis. Det är Amanda helt på det klara med och alltså blir hon mycket ledsen då jag uppenbarar mig i dörren och hindrar henne från att få inta gott mellis med sina kompisar. Hon gråter, skriker, sparkas och fäktar vilt. Idag hade jag lämnat kvar en sovande Felice i bilen (trött efter en session på öppna förskolan) och då hade jag två händer fria. Trots detta slutade det med att jag bar ut Amanda i ena armen, höll hennes kläder i den andra handen och hon fick gå i regnet till bilen utan ytterkläder. Vad göra då ungen kastar sig på golvet och sparkas så fort man kommer i närheten för att klä på henne? Skyll Dig själv, tänkte jag och Amanda blev pissblöt. Egentligen tycker jag synd om henne, för hon förstår givetvis inte varför hon inte får stanna och äta mellis. Det går inte att förklara för henne. Hon gastar “Neeeeeej! Neeeeeej!” och jag har inget att svara. Men jag orkar inte sitta ner på golvet med henne i 10 minuter varenda dag för att få henne att sluta vråla (vilket för övrigt oftast inte fungerar). I det här läget vill jag bjuda in kommunalpolitikerna så att de får se hur våra förskolebarn med småsyskon (och deras föräldrar) mår varenda eftermiddag. Jag skulle vilja se dem försvara begränsad förskolevistelse efter att ha bevittnat detta skådespel. Men visst, det är säkert jag som har fel. Detta är förstås för barnens bästa, det är om dem politikerna värnar. Hur skulle det se ut om det inte fanns tydliga gränser? Jo, vi lata, oansvariga föräldralediga individer skulle givetvis utnyttja systemet till max. Vi skulle lämna barnen 06:30 och hämta dem strax efter 18. Fem dagar i veckan. Tur att vi har så bra politiker som satt stopp för detta…

3 kommentarer:

  1. Hua, låter som en riktigt jobbig situation för er båda!
    Kan det vara så att Amanda behöver en förvarning om att hon snart ska bli hämtad? Om personalen kan säga till en stund innan du kommer så kanske hon hinner ställa in sig mentalt på att hon ska åka hem istället för att äta mellis med kompisarna?
    En annan variant kanske kan vara någon form av belöningssystem eller överraskningssystem. Belöningssystemtet kan ju vara en guldstjärna för varje lugn hämtning och i slutet på varje vecka kan fem stjärnor bytas mot en tablettask eller något annat åtråvärt. Överraskningssystemet har jag just hört talas om av en bekant, då kan man hitta på lite olika tokigheter som kan vänta i bilen. Ju fortare Amanda får på sig kläderna desto fortare får hon se vad som finns i bilen... Överraskningen kan vara allt från favoritleksaken eller ett hemligt paket till mormor (kan tex hämtas upp på vägen och åka med hem på fika) eller en chokladpeng. Jag antar att man får se till sitt barn och hitta något som kan vara likvärdigt med att få stanna på förskolan med kompisarna.

    Hoppsan, nu har jag nog slagit rekord i längsta kommentar!

    //Annika
    www.jonika.nu

    SvaraRadera
  2. Tackar för tipsen! Jag ska tänka efter och prova något av det. Jag tror inte på förvarningen, hon är helt på det klara med att jag ska komma. Överraskningar tror jag absolut på. Har testat lite genom att ibland ta med någon av hundarna eller en liten kaka i bilen... Jag ska nog bli mer konsekvent i det nu, hittills har jag väl mest tyckt att hon måste lära sig att åka hem utan strul. Men hon är ju bara 2,5 år. Jag återkommer med info om hur det går!

    SvaraRadera
  3. Trevligt att kunna vara till hjälp. Just överraskningarna tror jag också på, det har jag lagt på minnet för att använda på Ebba om det skulle behövas.
    En klubbkompis körde ett tag med "kalasfredagar" för sina tjejer -tror de var 4 och 5 år då- och sig själv. Om de gick upp i tid på morgonen så de kom i tid till dagis varje morgon så hade de tre tjejkalas med något särskilt gott på fredageftermiddagen. Det har jag också lagt på minnet för framtida behov...

    //Annika
    www.jonika.nu

    SvaraRadera