måndag 26 oktober 2009

Sista måltiden

Det är måndag igen. En ny fräsch start på veckan. Så borde det i alla fall vara, men det stämmer inte något vidare på mig. Efter att ha proppat i mig antibiotika så jag blivit alldeles prickig och konstig så har jag nu drabbats av ett virus och är brakförkyld. Så nu vet Ni det Ni som inte hänger med i medicinbranschen: antibiotika skyddar inte mot virus. Jag låter som om jag druckit whisky hela helgen men det enda jag har smuttat på har varit Loka, Cola och kaffe.

Jag har jobbat hela helgen, 8-16 båda dagarna. Jag var rustad för kaos i lördags morse, lönehelg som det var. Men Stockholmarna gjorde visst av med pengar på andra ställen än min arbetsplats för vi hade det ganska lugnt större delen av dagen. Jag hade tema avlivning och jag tror att jag hann med sex stycken innan arbetspasset var slut. En av avlivningarna var av en ganska ung katt som dock led av en kronisk sjukdom. Husse var så himla rar och gjorde ett mycket starkt intryck på mig. Han ville inte vara med då katten skulle få sin spruta utan ville ta farväl av den och minnas den som levande. Precis innan han skulle gå fick han fram några ord mellan tårarna: “Kan man få betala lite extra i kassan så att han kan få en sista god måltid?”. Jag kunde knappt hålla tårarna tillbaka själv men lyckades säga att den där goda måltiden kunde vi nog bjuda på. Katten fick kalasa på tonfisk innan han vinkade hejdå till jordelivet och styrde kosan mot ett land vi andra inget vet om.

Min sista måltid under lördagen intogs hemma hos Cattis i Kungsängen. Det hade varit möhippa för Linda under dagen vilket jag tyvärr missade pga arbete. De hade haft en lyckad dag med afrikansk dans, musikvideoinspelning (Linda har gjort en oförglömlig version av “Don’t let the sun go down on me”) och sedvanliga små uppgifter. Sällskapet var lindrigt nyktra då de dök upp hos Cattis och kvällen blev ganska tidig vilket inte gjorde mig så mycket som skulle upp och jobba igen igår. Dock blev det sovmorgon eftersom det så lägligt var klockomställning natten mot söndag. Jag lyckas alltid jobba dessa helger.

Det var lite högre tempo på jobbet igår, men fullt acceptabelt. Jag hoppas att jag inte bjöd på den sista måltiden för en liten, liten kattunge som någon hade hittat slängd på en väg i ett industriområde i Älvsjö. Lilla missen var iskall, blöt och mycket medtagen. Jag fick i den lite sockerlösning och den piggade på sig lite. Dock är det väl tveksamt om den överlever eftersom den max är 4-5 veckor gammal. Om jag fick tag i de människor som behandlar en liten kattunge på detta sätt så skulle jag göra mig olycklig. Sträckbänk och utslitna naglar skulle de ha! Om man inte kan eller vill ta hand om en kattunge så sätter man inte en till världen och om det mot förmodan sker så ser man till att avliva kattungen istället för att slänga ut den på en väg i regnet. Skam!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar