onsdag 8 december 2010

Inte idag heller

Imorse vaknade jag med positiv energi. Idag skulle det vara dax, tjejerna skulle få gå tillbaka till dagis. Nu kunde det väl inte föreligga någon större risk för att de skulle bli magsjuka? För säkerhets skull ringde jag och kollade läget (pedagogerna tror nog att jag är en riktig fobiker vid det här laget) och precis som jag trott så var det lugnt. Inga nya fall av kräksjuka. OK, då skulle vi ses om en stund. Amanda var sprudlande glad medan Felice inte alls var särskilt nöjd. Jag klädde på tjejerna, borstade hår och tänder och skulle precis sätta på dem ytterkläderna då telefonen ringde. Det var en av Felices pedagoger som ringde. De hade precis fått ett samtal från en förälder som meddelade att deras dotter hade insjuknat i kräksjuka. Jag drog en djup suck och meddelade sedan att tjejerna då skulle få stanna hemma, har vi haft dem hemma så här länge så kändes det onödigt att ta risken. Någonstans kommer ju smittan ifrån. Teoretiskt sett så kan ju flickan ha blivit smittad av sina föräldrar eller någon annanstans ifrån, men helt ärligt så är ju oddsen rätt låga för att det är förskolan som är smittkälla med tanke på hur många barn som haft kräksjuka där. Jag är inte helt övertygad om att dessa nya riktlinjer med 24 timmar sedan sista kräkning är särskilt lämpliga. Tidigare var det 48 timmar och det är nog att föredra. Det är mycket möjligt att 24 timmar ska räcka om man ser till hur viruset beter sig, och det fungerar säkert för oss vuxna som (förhoppningsvis) har en ganska hög lägstanivå vad det gäller den personliga hygienen. När det gäller barn så vet vi ju att hygientänket inte riktigt är på samma höga nivå. Dessutom är det ju så att normalsvensken kanske gärna tummar lite på de där 24 timmarna. Är det 18 timmar så vad kan det spela för roll? Så kinkigt kan det ju inte vara, viruset kan väl inte klockan? Slutade ungen kräkas föregående dags förmiddag så är det väl OK att lämna till dagis morgonen därpå? Jo, så får det bli. Det finns inga marginaler när man sätter en gräns på 24 timmar, för medelsvensson kan inte tänka själv. Inte åt rätt håll i alla fall.

Om alla hade samma hygientänk som mig så skulle kräksjukeviruset få det jobbigt Winking smile

Jag är i alla fall tacksam att Felices pedagog ringde till mig och gav mig valet att ha tjejerna hemma. Inte behöver de skriva på ett VAB intyg heller eftersom jag tagit ut semester dessa dagar. Amanda är INTE nöjd med beslutet att inte få gå på dagis men jag tror att hon faktiskt förstår vad jag menar med att hon kan bli sjuk om hon går dit. Nu hoppas jag bara att de får en chans att komma tillbaka till dagis innan veckans slut eftersom de bara ska gå en dag nästa vecka och sedan ska de vara hemma fram till efter trettonhelgen.

sjuk nalle[1]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar