fredag 26 juni 2009

Död som död, eller?

Jag väcktes imorse av nyheten att Michael Jackson kanske var död. Vadå kanske? Är man död så är man, tyckte jag. Sean, nyhetsbäraren, förklarade då att det inte var bekräftat då han sent på natten gick och lade sig men att man misstänkte att han kilat vidare. Jag knäppte på TV'n, kollade in text-TV och där stod att läsa att Michael Jackson dött sent igår kväll svensk tid. Han hade råkat ut för ett hjärtstopp. Gör inte alla människor det innan de går över till andra sidan?

Under en tur till centrum fick jag syn på löpsedeln till en av de stora kvällstidningarna: "Michael Jackson mystiskt död". Det där förstår jag inte. Kan man vara mer än död? Död som död, trodde jag. Men man kan visst vara mystiskt död också. Och det är inte bara herr MJ som varit mystiskt död. Nej, ett äldre par var för ett tag sedan mystiskt döda de med. Kan man vara farligt död också? Eller kanske vackert död?

Nu borde jag ju inte fundera över detta då en människa just gått ur tiden. Jättetråkigt, verkligen. Tycka vad man vill om MJ men han var ju trots allt en människa, om än en ganska annorlunda sådan. Ett tragiskt människoöde. Hoppas att han finner ro där han är nu (fast jag tror ju inte på ett liv efter detta och så mycket lugnare än döden blir det nog inte).

Jag kan riktigt se framför mig hur journalisterna riktigt gnider sina händer och fyller sina kaffekoppar, för har det någonsin funnits något att skriva om MJ så måste det ju vara nu. Så många obesvarade frågor, så många spekulationer. Räkna med att tryckpressarna kommer att gå varma världen över de närmaste veckorna.

Verkligen helt fel läge att skämta, men den enda bild jag har av MJ är denna vilken togs på Scarecrow Festival i Kettlewell sommaren 2008.

1 kommentar: