tisdag 2 juni 2009

Sandras allt-i-allo service

Välkommen till Sandras allt-i-allo service. Jag bedriver en mycket heterogen verksamhet med allt från barnskötsel till trädgårdsplanering och B&B. Om Du vill kan jag bli Din privata chaufför, bara hojta till. Jag har jättefina referenser.

De senaste två dygnen har jag slagit rekord i antal transporter på kortast tid. Igår började morgonen med en tripp till SÖS där jag lämnade av Sean, åter till Haninge för att lämna av Amanda på dagis, in till SÖS igen för att hämta upp Sean, skjutsa hem honom, avfärd mot jobbet. Hämtade Amanda på väg hem från jobbet, släppte av Felice hemma och åkte till Coop med Amanda för att handla lite till middagen (couscous-sallad och halloumi). Därefter fick både bilen och jag vila. Idag var det först Masken-transport och därefter hem. Tänkte ha en lugn dag hemma, men min invalide sambo var naturligtvis uttråkad och krävde en utflykt. Så det var bara att ta på sig chaufförsmössan och åka till Slagsta och NetOnNet. Inhandlade en extern hårddisk för alla mina bilder och kikade lite på TV, då vi faktiskt ska unna oss något annat än renovering med årets skattepengar. Svårt att välja, LCD eller plasma? 42 tum eller 50? Massor med pengar eller mer än massor med pengar? Så många val, tur att skattepengarna ännu lyser med sin frånvaro.

På väg hem från Slagsta ringer Seans första svenska kompis och vill träffas och fika. Undertecknad visst inte inbjuden, men som chaufför duger jag fortfarande. Hem och hämta Seans kryckor, därefter till Haninge Centrum och lämna av Sean. Hem, in med Felice och hundar. Lyckas dra av Heddas bandage vid tasstorkningen. Nytt bandage medan Felice skriker sig hes i hallen. Hedda är väluppfostrad så bandaget är snabbt på plats och Felice kan få lite mat. Magen kurrar, tur att det finns couscoussallad kvar från igår. Jag hinner nästan svälja sista tuggan då jag inser att klockan är 14:50. Infinner mig på Masken i regnvåta kläder och med en förvirrad bebis i famnen prick 15:00. Amanda vill numera ofta gå hem så det lätt att komma iväg igen, dock klarar sig inte en vattenpöl utan påhälsning på väg till bilen och Amanda är dyngsur då hon spänns fast i bilstolen. Hemma upptäcker jag att hon slitit av både stövlar och strumpor. Suckar djupt, kastar in Felice i vagnen i hallen och går därefter ut för att hämta Amanda. Egentligen tycker jag att hon ska få gå barfota in men jag inser ju att det är jag som sedan kommer att få tvätta hennes fötter och det är ändå jobbigare. Väl inne byter jag Amandas plaskvåta kläder och hinner precis sätta mig i soffan för att amma. Då ringer Sean "Kan Du hämta mig nu?". Suckar djupt, räknar till fyra och en halv innan jag svarar att han får vänta ett tag, bebis äter. Ammar klart, packar in ungar i bilen igen och åker till centrum på nytt.

Nu hemma igen. Ska ta tag i middagsmaten (har nästan hunnit svälja ner de sista couscousgrynen, bara ett litet ett sitter fast i halsen). Därefter sängdax för barn, tvättvikning och sortering och därefter kanske en lugn stund i soffan med de tre böcker Sean lånade åt mig på biblioteket om altanbygge och uteplatser.

Jag kan också titulera mig ordpolis idag. Har hittat två riktigt snygga tabbar. På baksidan av mitt bibliotekskort har man skrivit "Biblotek" och så har jag upptäckt att Veterinärförbundet kallar sig för "Vetrinärförbundet" hos autogirot. Jag är ganska allergisk mot stavfel och har en tendens att haka upp mig på sådana. Likaså syftningsfel. Jag vet att jag inte är perfekt själv och sannolikt innehåller denna blogg fler stavfel än jag skulle önska, men det kanske kan vara OK eftersom detta är ett privat litet projekt. I offentliga sammanhang är det dock bedrövligt med stavfel. Pinsamt att ingen korrekturläser innan det publiceras. Tidigare hade SKK's stamtavlor en riktigt snygg grej de också, uppfödare hette "Breedeer" i flera år. Om jag fick betalt för att spåra upp dessa tabbar så skulle jag snart vara rik.
Något annat som stör mig enormt är alla människor som inte kan använda uttrycken "mellan X och X" samt "ju, desto". Man säger "mellan 10 till 15 besökare" när det faktiskt heter "mellan 10 och 15 besökare". Vill man använda "till" får man helt enkelt använda "från" innan. Likaså med ju och desto. Ju följs av desto, alltså "ju fler kockar desto sämre soppa", inte "ju fler kockar ju sämre soppa". Kan vi inte alla vara överens om detta en gång för alla?

På måndag slår Sandras B&B upp sina portar igen, då kommer nämligen Seans mormor och morfar Greenwood och ska stanna två veckor. Jag längtar. Inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar