söndag 14 juni 2009

En himla trevlig helg

Det finns nog ett antal personer som helst av allt vill glömma denna helg som karaktäriserats av regn, regn, regn. Men vi har haft en mycket trevlig helg i vår lilla del av världen. Igår blev det mycket riktigt en tripp till Beijer och ByggMax för virkesinspektion. Valet föll till slut på ByggMax och vi hade lastat det mesta på takräcket då jag började tycka att det såg oroväckande böjt ut. Sean bad mig att sluta fåna mig, han hade lastat betydligt mer än så där på räcket tidigare. Ja, kanske var det just det, räcket var utmattat. I vilket fall som helst så brakade det till en halv minut senare och räcket tackade för sig. Vi är så vana vid missöden just nu att vi bara konstaterade att vi nu skulle få lasta av allt virke igen. Nu hade vi dock sådan tur att det fanns ett ledigt släp som vi kunde låna så vi lastade direkt på det och körde hem. Lastade av virke i ösregn och så åter till ByggMax för att återlämna släpet.

Vi handlade lite på hemvägen, pasta förstås. Hemma fick vi båda någon slags ryck. Sean började slipa och grundmåla trappen och jag bakade äppelmuffins! Hmmm... Med halverad barnaskara kan man tycka att vi kanske skulle vilat lite, men det blev precis tvärtom. Och det var väl iofs inget dåligt alternativ eftersom det är betydligt lättare att åstadkomma hemarbete utan en busig tvååring...

Äppelmuffinsarna tog lite tid att tillverka, bland annat eftersom vi visst inte hade kanel hemma (insåg jag då jag redan vispat ägg och smör och blandat till mjölet, det där med planering är inte min starka sida). Bara att åka och handla. Då jag kom ut från Coop med kanel för 250:- (OK, jag köpte visst lite annat också) så insåg jag hur mycket klockan var. Blev jättestressad en millisekund eftersom vi var tvungna att äta middag pronto. Men sedan kom jag ihåg att Amanda inte var hemma och Felice äter middag lite nu och då, så vem hade jag bråttom för? Ingen! Åkte hem i lugn och ro, bakade färdigt muffinsen och lagade sedan tagliatelle med ruccola, feta, vitlök och cocktailtomater. Så enkelt och så gott. Efter middagen tog jag och Felice en lång dusch och sedan satt jag och Sean i soffan, kollade på TV och njöt av varma muffins. Det var så otroligt lugnt och skönt, inget stress, inga fighter. Och bäst av allt var ju att veta att Amanda hade det hur bra som helst, säkert mycket roligare än hemma. Som krona på verket lyxade jag till och drack lite halloncider framför TV'n. Jag och Felice gjorde kväll tidigt på Seans begäran. Han skulle måla trappen och behövde få oss ur vägen.

Idag har jag jobbat igen. Anlände plaskvåt till jobbet klockan 8:00. Inser Ni hur fantastiskt roligt mitt jobb är och vilka underbara arbetskamrater jag har? Vet Ni att jag nästan varje gång jag kommer till jobbet får höra "Åh, vad kul att det är Du som kommer", "Ska DU jobba! Vad glad jag blir!", "Vad kul att se Dig här"? De är så gulliga mina arbetskompisar. Visst är det en bidragande faktor att jag inte jobbat så där vidare värst mycket de senaste åren, men faktiskt så är många av dem så här rara även då jag jobbar heltid. Tänk om alla fick mötas av detta då de kommer till sina jobb, skulle inte världen vara ett bättre ställe då? Jag försöker att hålla jämna steg med mina kollegor så att jag också kommer ihåg att var positiv och berömma dem då de gör ett bra jobb. Idag flöt allt perfekt och vi hade riktigt trevligt ihop. Inte jättemycket att göra men aldrig sysslolösa, precis så jag tycker att jourerna ska vara. Ett litet missöde inträffade på eftermiddagen då strömmen plötsligt försvann och hela huset slocknade. Larmen gick på operation och det vart ett litet allmänt kaos. Men vi redde upp det också och efter en stund blev det ljust igen.

Nu är mormor, morfar och Amanda tillbaka igen. (O)ordningen är återställd. Amanda var så trött att hon somnade med vällingflaskan i munnen ikväll. Jag hade inte hjärta att väcka henne för att borsta tänderna. Så ikväll lever Karius och Baktus loppan. Nu är jag så trött att jag har grus bakom ögonlocken. Resten av sällskapet tittar på pandaprogram på Animal Planet men jag ska nog ta med mig Felice och smyga uppför trappen.

En lyckad helg trots historiskt dåligt väder. Imorgon ny vecka och nya tag. Mycket att stå i inför lördagen, men det ska nog gå bra. Stressa tänker jag iaf inte göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar