fredag 7 maj 2010

Det spökar

Innan jag skriver detta inlägg vill jag bara klargöra en sak: jag tror inte på spöken.

 

Har precis kommit hem från en natt på jobbet. Det har rullat på som vanligt och vi har haft fullt göra större delen av natten. Först vid fyrasnåret fanns det tid att sätta oss ner för att ta en kopp te och summera nattens händelser. Det var då det hände. Jag satt inte ont anandes i soffan med min kopp te och väntade på sköterskorna som gjorde sista ronden på isoleringen. Jag tyckte att det började dröja lite väl länge när jag till slut hörde den ena sköterskans steg i trappen. Hon var lätt blek om nosen då hon fick fram att det spökade på isoleringen. Jag skrattade bara och sa något i stil med “Ja, visst gör det” Sköterskan lät mig då veta att hon inte skojade med mig utan att det faktiskt hade hänt en läskig grej där nere. Hennes kollega hade gått in i ett av hundrummen och hittat en nyinskriven hund utanför gallerdörren till sin bur, med gallerdörren tryggt stängd och haspad bakom sig, med droppet avkopplat och droppslangen liggande i den stängda buren. Kollegan hade själv kopplat på droppet, satt in hunden i buren och stängt gallerdörren en kort stund tidigare. Hon blev så paff av att hitta denna lilla hund på andra sidan en stängd dörr och utan dropp att hon bara gapade. Hon ropade på kollegan som fick bekräfta vad hon just såg framför sig. OK att droppslangen kan ha ramlat av (dock kan man fråga sig hur korken på kanylen då kunde vara korrekt placerad), kanske OK att hunden lyckats komma ut ur buren om dörren faktiskt inte haspats korrekt MEN hur i hela världen kunde dörren vara korrekt stängd och haspad bakom hunden!?! Jag tror som sagt inte på spöken, men jag börjar fundera på att göra ett undantag.

Under natten fick jag dessutom höra vad som hänt Valborgsnatten. Då hade sköterska och veterinär kommit in på isoleringen mitt i natten och funnit att alla droppräknare var avstängda samt att dörren in till ett stall där radioaktivt material förvaras (och därmed alltid är stängt) står vidöppen. Hur förklarar vi det här?? Det är faktiskt så att jag hoppas att det är spöken snarare än något löst folk som roar sig med att gömma sig i huset dagtid och ställa till bus på nätterna.

spöke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar