torsdag 20 maj 2010

Spöstraff

Igår tog vi emot ett samtal från Polisen. De önskade obduktion på en hund som förvarades i vårt kylutrymme. Eftersom jag var tvungen att skriva en obduktionsremiss på hunden så fick jag ta upp journalen och läsa den. Det visade sig att hunden inkommit allvarligt skadad med Polisen söndag kväll. Den hade blivit utslängd från en balkong av en kvinna som hade omhändertagits av Polisen strax därefter. Hur i hela helvete (pardon my french) kan man slänga ut en oskyldig hund från en balkong!?! Vad är det som rör sig innanför pannbenet på en sådan person?? Det måste ha varit en rejäl eldsvåda bland synapserna i den hjärnan för att man ska kunna göra något sådant. Jag vet att det finns värre saker än en skadad hund, tro mig. Jag har bara så förbannat svårt att förstå hur man kan skada en hund på det sättet. En varelse som inte förstår vad som händer och sker, som knappast kan ha gjort något för att förtjäna en sådan behandling. En hund är i nio fall av tio helt dedikerad sin ägare och detta blir då än svårare att förstå. Jag blir illamående av att tänka på det.

Hunden skadades så allvarligt att den blev avlivad. Kvinnan ska nu ställas inför rätta för djurplågeri. Underbart att det finns Poliser som orkar bry sig om en hunds lidande i en värld som den vi lever i. Jag kommer att hålla alla tummar jag har för att kvinnan blir dömd för djurplågeri med en saftig påföljd. Egentligen finns det bara en lämplig påföljd: spöstraff. Alternativt så skulle vi kanske kunna ta och slänga ut henne från balkongen och se hur hon skulle klara det.

 

assar_20785572 Människans bästa vän

2 kommentarer:

  1. Helt ofattbart. Männsikors grymhet är helt fruktansvärd.

    SvaraRadera