måndag 23 augusti 2010

Eländes elände

Idag skulle Felice ha börjat skolas in på Masken, men det blir inte så. Hon mår inget vidare och det finns inte en chans att hon skulle orka med en dagisvistelse i nuläget. Det har egentligen hållit på flera veckor med en dålig mage av och till. Eftersom hon varit pigg och ätit bra hela tiden så har vi inte gjort någon större sak av det. Jag tycker att man läser så mycket om barn med dåliga magar och att det bara ska väntas ut så länge barnet mår bra och det har hon ju gjort. Förra helgen fick hon feber och blev förkyld. Sedan dess är hon inte sig själv. Hon har matvägrat under flera dagar och inte heller velat dricka. Hennes mage har gått från dålig till jättedålig och hon är ledsen och kinkig. Vi känner inte igen henne alls :-(  I onsdags åkte Sean med henne till Sachsska men det är såväl borkastad tid som bortkastade pengar, de gör nämligen absolut ingenting om barnen inte är döende och det tyckte de inte att hon var. Knappt att de unnade henne en undersökning. Bra barnakut, verkligen.

På torsdagen var hon inte ett dugg bättre, snarare sämre. Hon ville varken ha saft, glass eller kaka. Då tog jag med henne till Astrid Lindgrens barnsjukhus istället. Där fick vi ett bra bemötande men inte heller nu togs några prover eller gjordes några större undersökningar. Läkaren tror att hon drabbats av en virusinfektion som spridit sig i kroppen och som kommer att läka av. Jag lät honom veta att hon väger mindre nu än för sex månader sedan men det tyckte han inte var så oroväckande. Hon ser ut som ett litet sugrör nu, så smal är hon. Hon varken åt eller drack och kissade nästan ingenting. Diarré hade hon fortfarande. Efter en kortare diskussion så beslutades att vi skulle ta med henne hem och avvakta ett dygn. Om hon fortfarande inte kissade så skulle vi komma in med henne för inläggning på dropp. Jag måste säga att jag tycker att barnsjukvården i det här landet är skandalös. Jag hade aldrig, ALDRIG skickat hem en valp eller kattunge med de symptomen. Jag hade skrivit in för dropp direkt. Men små barn de ska tydligen vara döende innan de får hjälp. Hur som helst så åt hon faktiskt lite under torsdagskvällen och efter det har hon piggat på sig lite. Nu dricker hon i alla fall, äter mikroskopsmå portioner mat och vill ibland ha lite välling. Hennes mage är fortfarande inte bra och hon snorar och hostar, men om hon inte var ett inläggningsfall i torsdags så är hon det definitivt inte nu heller. Någon inskolning blir det dock inte tal om i nuläget.

Det absolut värsta är förstås att Felice inte mår bra, inget snack om saken. Men det finns en annan aspekt på det också. Jag är föräldraledig under denna vecka och nästa för att skola in henne. Efter det måste jag jobba igen. Om vi inte hinner påbörja en inskolning den här veckan så blir det problematiskt. Jag får inte vabba om Felice är på dagis och jag kan inte infinna mig på 20 minuter om det skulle bli problem under inskolningen om jag jobbar. Bara att ta fram trollstaven… Dessutom hade jag så sett fram emot dessa två veckor då jag skulle hinna med en massa pyssel och städ som fått stå tillbaka under sommaren eftersom vi haft hundra projekt på gång konstant. Ja, ja, det viktigaste är förstås att Felice blir frisk, allt annat är av underordnad betydelse.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA Masken väntar så småningom

1 kommentar:

  1. Usch då, känns precis som när Nova tappade i vikt och hade diarré för ett halvår sen. Men naturligtvis är virusinfektion mycket mycket vanligare än det vår tös drabbats av, som tur är. Skönt att lilla Felice nu är på bättringsvägen. Tråkigt att det kom så olägligt med sjukdomen, vet hur det känns när man planerat. Och vet hur det är att skona in ett barn som inte är friskt!
    Kramar på er!

    SvaraRadera