tisdag 31 augusti 2010

Hej då sommaren

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Det går knappast att ta miste på att sommaren är på väg att lämna oss. Tappert sätter jag på mig lite mindre tjocka kläder på morgonen men det slutar alltid med att fleecen åker på framåt dagen. Det är ruggigt ute, kyligt och dant. Även då solen tillfälligtvis lyser så går det knappast att vara ute utan jacka. Och det är faktiskt bara augusti, i alla fall i en knapp timme till. Jag kan inte riktigt säga att jag gillat denna sommar. Först var det så ohyggligt varmt att det nästan var osannolikt och jag är inte den som älskar väldigt stark värme direkt. Därefter slog termostaten av och så blev det riktig svensk skitsommar men regnskurar var och varannan dag och mycket svag sommarvärme. Hela augusti känns som en lång väntan på att sommaren skulle komma tillbaka, fast det är nog dax att ge upp nu. Annars tycker jag att augusti nästan brukar vara sommarens höjdpunkt då det är varmt i såväl luft som vatten. Nu är augusti mest en påminnelse om att sommaren 2010 håller på att ta slut.

Precis som så ofta annars så har sommaren passerat alldeles för fort. Alla de projekt som planerats för hanns inte med i år (heller). Förra året tog dräneringen hela sommaren och i år så har målningen av huset tagit den mesta tiden i anspråk. Och pga augustis skruttiga sommarväder så är vi inte färdiga med målningen än. Så fort vi har en ledig stund så tornar mörka moln upp sig på himlen och gör att vi kommer på andra tankar. Men någon gång innan frosten tar över landet så bör vi i alla fall vara i mål. Kanske kan nästa sommar bli så bra som jag hade tänkt mig att denna sommar skulle bli? Eller så blir det precis som i år, en massa planer och idéer som endast är halvförverkligade då hösten knackar på dörren. Det är nog bara att vänja sig vid tanken på att drömmarna alltid är större och mer spektakulära än verkligheten.

Det finns förstås en del fördelar med att det snart är höst (förutom att vi då är ett steg närmare nästa sommar som ska bli den mest fantastiska någonsin, liksom alltid). Inom ett par veckor så börjar naturens stora skådespel i orange och rött, man får utan att behöva ursäkta sig spendera hela helgen i soffhörnet med en eld sprakandes i öppna spisen och man får ett legalt skäl att dricka varm choklad. Och har vi riktigt tur så följs denna höst av en lika underbar vinter som förra året. Drömma går ju, som sagt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar