måndag 28 september 2009

Detox

Doften sprider sig i köket, näsan drar korta snabba andetag för att riktigt virvla upp luften och maximera doftmolekylernas anläggning mot luktreceptorerna i näsan, kroppen blir alldeles varm och lycklig. Snart, snart… Kaffe!

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Pga en halvstökig mage bestämde jag mig för att göra en kaffedetox en vecka, tio dagar. Inte så mycket för att jag trodde att det var kaffet som var orsaken utan snarare för att utesluta det så att jag med gott samvete kan fortsätta mitt liv som kaffetunna. Första dagen var fruktansvärd, huvudet sprängde och humöret var i botten. Andra dagen var lite bättre och tredje dagen kände jag mig som människa igen, om än en ganska tom sådan. Jag är helt enkelt så van att knata omkring med en kaffekopp i handen här hemma att jag inte riktigt vet vad jag ska göra då jag inte har någon. Det har blivit ett antal koppar te istället, men det är långt ifrån samma sak. Man dricker en kopp te och sedan är det klart. Så är det inte med kaffe. Kaffet smuttar man på, är social med, längtar efter… Hmm, låter som ett drogberoende och till viss del är det ju det. Men det var hyffsat lätt att avstå ändå. Jobbigast var att sitta bredvid någon som hade en kopp rykande, väldoftande kaffe. Då var det nära, många gånger. Likaså då jag haft en riktig skitnatt och varit vaken varannan timme. Men hade jag lovat mig själv så hade jag. Och är det något jag är så är det envis. Efter 10 dagar beslutade jag mig för att detoxen var över. Magen var varken bättre eller sämre. Så i fredags på jobbet tryckte jag för första gången på en halv evighet på “Kaffe Americano” knappen på kaffemaskinen, lyssande till det underbara ljudet av kaffebönor som mals och kände hur doften av nymalet kaffe började omge mig. Det finns de som tycker att vårt jobbkaffe smakar rävgift, och det kanske inte är det godaste kaffe jag smakat. Men efter 10 dagar i teträsket så smakade det gudomligt! Jag har sakta ökat konsumtionen under helgen på jobbet och idag har jag bryggt den första kannan hemma i köket på 14 dagar. Classics Gran Dìa. *lycklig*

Jag kan varmt rekommendera en detox för Er andra där ute. Kanske en vit månad för Er som gjort vinet till en vardagsdryck, en dag utan cigaretter för Er som trillat dit på giftpinnar eller kanske en helg på vegetarisk kost. Själv planerar jag en sockerdetox framöver, och det lär kännas. Jag lovar att varna Er alla då det är dax så att Ni hinner ta betäckning.

2 kommentarer:

  1. Vad duktig du är! :)

    Själv har jag aldrig lyckats fastna, mest för att jag får ont i magen av kaffe samtidigt som det inte smakar särskilt gott varken med socker, med mjölk, utan dessa eller i kombination. Så jag har glatt lämnat över min kaffekonsumtion till de som gillar´t och håller mig till te. Men som du säger, man blir nog inte lika beroende av te som av kaffe även om somliga påstår det. Jag trodde det innan jag blev gravid och inte kunde dricka te under ett par veckor. Jag var sugen men mådde inte dåligt av att avstå. Det svåra var att hitta ett alternativ till te som kändes någotsånär likvärdigt. En kopp varm choklad är liksom inte samma sak även om det är gott...

    //Annika

    SvaraRadera
  2. Ha ha jag förstår precis hur du känner. Kaffe är nog liksom cigaretter ganska mkt ett vaneberoende. Man tar en paus brygger sig en kopp, går omkring med den, smuttar lite, ställer ifrån osv! Svårt utan...

    SvaraRadera