onsdag 2 september 2009

Morgon med Amanda




Jag har ju tidigare skrivit att jag hatar mornar, och så är det fortfarande. Tro inget annat. Och trots att det är Amandas tidiga morgonvanor som i mångt och mycket gör att jag inte är så särskilt förtjust i mornar, så är det också hon som får mig att skratta nästan varenda morgon. Imorse då hon vaknat satt hon en stund i min säng och funderade. Så plötsligt utbrister hon "Gammelmorssa åka himmel" och pekar ut genom fönstret och upp mot himlen. Sötaste Amanda, jag fick förstås tårar i ögonen direkt men kunde ändå inte låta bli att skratta lite. Jag undrar vad hon ser framför sig då hon säger detta? Kort därefter konstaterade hon att "Dadda jobbet, åker traktorn" och sedan tyckte hon att det var dax att "Jag släppa doggisar. Jag släppa Meg, åh åh åh Hedda". Visst, släpp ut hundarna Du. Men så kom hon på att det var något viktigt hon glömt. "Manda titta magen". Nästan varje morgon vill Amanda dra ner blixtlåset eller knäppa upp knapparna i sin pyjamas och kolla på sin mage. Fråga mig inte varför, det bara är så. Som om den skulle försvunnit under natten. Visst fick hon kolla magen och sedan var hon nöjd. Hundarna släpptes ut och sedan kom hon tillbaka "Manda kläderna, jättekissig veja (=blöja). Åka Masken. Jag så törstig, vill ha vällin". Många önskemål som ganska snabbt var åtgärdade. Innan vi åkte till Masken så följde Amanda med mig på toaletten och då jag var färdig utbrast hon "Ducki sej! Mamma kissa!" samtidigt som hon klappade händerna. Asgarv igen. Tänk att man kan få sådant beröm för att man klarat av att kissa på toaletten! Jag hann med en dusch innan det var dax att åka. Amanda och Felice satt på golvet utanför duschen och lekte. Amanda förmanade Felice flera gånger "Nej bebis, inte jöja. Det Amandas" oavsett vilken sak bebis för stunden pillade på. Då jag tvättade mig var Amanda snabbt med på noterna. "Å tvätta magen! Å tvätta legs! Å tvätta bebi mlöjk!" (så heter visst mina bröst just nu, så gulligt!).

Nu är Amanda på Masken och förgyller barnens och fröknarnas tillvaro (hoppas jag). Men snart är det dax för hämtning och därefter ska vi åka till Östersund för att ta farväl av vår älskade morfar/gammelmorssa...

1 kommentar: