måndag 7 september 2009

Förebilder?

Bloggande är idag lika vanligt som att ta på sig rentvättade strumpor på morgonen. Var och varannan människa har en blogg. Syftet med bloggarna kan variera högst väsentligt. Många med mig använder sin blogg mest som en slags dagbok, med eller utan bildtillägg. Det går också att variera dagboksbloggen genom att då och då lägga in ett debattinlägg eller liknande. De flesta som läser dessa bloggar är förstås familj och vänner eftersom det blir ett sätt att följa någons vardag som man kanske inte pratar med varje dag, men ändå är intresserad av vad han eller hon pysslar med. Jag kan absolut se ett nöje i att följa sådana bloggar även av folk jag inte känner. Skriver de intressant så tycker jag att det är kul att läsa. Att sedan få en inblick i någons liv som skiljer sig helt från mitt eget är också intressant. Nyfiken i en strut, det är jag det.

Sedan finns det en hel massa folk som tjänar stora pengar på sina bloggar. Det finns kändisar som bloggar på olika siter och får betalt för detta, och det kan jag väl tycka är helt i sin ordning. Nästa kategori, och det är denna jag har lite åsikter om, är ett gäng unga, trendiga tjejer som bloggar om kläder, smink, fester, tidningar, musikgrupper etc. De är omåttligt populära dessa bloggar och nyfiken som jag är så måste jag förstås kika in och se vad det är som är så märkvärdigt. Tilläggas bör direkt att jag kanske inte tillhör deras målgrupp, jag har nog passerat maxåldersgränsen med några år. Jag måste säga att jag hittills inte blivit imponerad. Att de skriver om saker som inte alls intresserar mig är en sak, jag tillhör ju som sagt inte rätt målgrupp. Det som dock är bedrövande är deras språk och stavning. Idag, 2009, bör man om man skriver i en blogg som har tusentals besök varje dag använda sig av ett stavningsprogram om man missade lektionerna i svenska på gymnasiet. Hur svårt kan det vara? Jag kan förstå att det är svårt att stava för en del personer, men då finns det ju som sagt alldeles ypperliga stavningsprogram att tillgå. Sedan kanske det är dax att lära sig skillnaden på skriv- och talspråk då man fyllt 20. Att läsa saker som "först titta jag på TV sedan kolla vi på film" ger mig utslag över hela kroppen. Likaså "igentligen" och "joförsig". Gah! Dessa tjejer agerar förebilder för tusentals tonårstjejer i Sverige, de får (alldeles för) bra betalt för det de gör och då är väl det minsta man kan begära att de tar ett språkligt ansvar och inte bara ansvar för vilken body lotion deras läsare ska välja.

2 kommentarer:

  1. Jag veeeet!
    Jag har kollat in några såna där bloggar och jag fattar inte.... alltså helt seriöst jag tror inte jag skulle fattat även om jag var 15..
    Har du kollat in http://www.amandavardet.se/ jag blir helt gråtfärdig. Jag tycker så synd om henne som är så obegåvad och inte fattar hur mkt hon gör bort sig. Dessutom verkar hon så "hatad" av så många människor. Hon är till allmänt åtlöje i hela Norge om jag fattat det rätt (har bara varit inne en gång, det räckte) och även om hon ger sken av att inte bry sig och ha bra självförtroende så skulle de kommentarerna hon får knäcka de flesta och vad gör det då inte mot en 14 årig tjej..

    SvaraRadera
  2. Här är en till som försökt förstå varför folk/ungdomar inte ens försöker få till ett korrekt språk och bra stavning. Som du säger -det finns program som fixar stavningskontroll om man är osäker!

    En anledning till bristen på rätt stavning (och rättstavning) är skolan. Har jobbat 6 år i skolvärlden (inte som lärare men som kamratstödjare & elevassistent) och under de åren var det bara en lärare som regelbundet hade "Veckans ord". Två nyutbildade svensklärare på högstadieskolan där jag jobbade senast förklarade att deras utbildning hade förespråkat att uppmuntra barnen att skriva, sen kom stavningen och grammatiken i andra hand. Deras inställning var nog mer att "de lär sig stavningen när de blir äldre" och "den som gillar att skriva lär sig att stava också"... Så de lämpar över grundutbildningen på gymnasiet och gymnasieutbildningarna förutsätter att eleverna har vissa grunder.

    Jag kan ju säga som så att jag kommer gå på min egen mammas linje när Ebba börjar vilja lära sig skriva. Uppmuntra läsning, uppmuntra skrivande men samtidigt rätta vid felstavningar och särskrivningar.

    //Annika

    SvaraRadera