söndag 6 september 2009

Höghöjdsvarning

Det måste ligga något konstigt i luften just nu. Flera gånger de senaste veckorna har man kunnat läsa i tidningar och se inslag på nyheterna om fall från höga höjder. Det har handlat om tragiska olyckor med barn inblandade och jag hoppas verkligen att de alla klarat sig oskadda (i något fall var det väl en dödsolycka dock).

Det är inte så vanligt att man läser om människor som faller från fönster och balkonger tycker jag. Desto vanligare är det med katter som faller från hög höjd. Till och med så vanligt att vi har ett begrepp för detta inom veterinärmedicinen “CFD” vilket står för “cat falling disease” (även om begreppet FFF egentligen är roligare, “free falling feline”). Vi använder detta som diagnos vid inskrivningar och alla som jobbar hos oss vet precis vad det handlar om då man läser CFD. De senaste veckorna har vi dock haft flera fall med DFD, dvs “dog falling disease”, och detta är betydligt ovanligare. I normala fall kanske vi har ett eller två sådana fall per år och då handlar det ofta om hundar som missbedömt ex en mur och hoppat över den för att sedan falla ner ett par meter på andra sidan. Men nu har vi haft tre fall på mycket kort tid där hundar hoppat ut från fönster och balkonger! Va!?! Detta händer nästan aldrig, hundar brukar ha sunt förnuft i dessa situationer och det ska mycket till innan de med berått mod kastar sig ut i tomma intet. Samtliga individer har luxerat sina handleder, dvs fått dem ur led, och endast två av dem blev opererade. Den tredje fick jag hjälpa till himlen. Jag har en stilla undran om vad det är som gjort att vi under augusti månad har haft extremt många fallolyckor. Oavsett vad det varit och om det nu är över så rekommenderar jag Er att hålla Er borta från höga höjder en tid framöver. Det verkar hända mystiska saker några meter ovan marken…

flygande-hund (Inte mitt foto, fotograf dock ej angiven på internet)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar