fredag 28 augusti 2009

Nu får det vara nog!!!

Igår kväll då jag jobbade på akuten så kom det in en ihjälbiten papillon. Matte och husse hade promenerat med sin lilla hund och mött en kvinna med fyra schäfrar. Hundarna var kopplade men det går ju lätt att räkna ut att dessa fyra hundar var betydligt starkare än kvinnan och alltså slet de sig och bet den lilla hunden helt sönder och samman. Skadorna hunden hade var groteska och jag tror att den dog tämligen omgående. Skönt det, då slapp den lida. Detta är tyvärr ingen ovanlig företeelse, att små hundar inkommer antingen allvarligt skadade eller i värsta fall döda pga de blivit påflugna av större hundar. Jag är så förbannat trött på att folk 1) inte håller sina hundar i koppel trots att de uppenbarligen inte har någon kontroll över dem  och  2) att vissa människor är ute och koppelpromenerar sådana hundar som de inte klarar av att hålla kvar i kopplen. Det är ju skitsamma om de fyra schäfrarna är kopplade, det GÅR inte att hålla dem om de bestämmer sig för att attackera en liten hund. Det är ju inte för inte som det går alldeles utmärkt att köra hundspann. Det finns säkert de som kan ha både fyra och fem schäfrar (eller andra hundar) i koppel och som har sådan ordning på dem att det inte är något problem att möta en liten hund som eventuellt skäller och provocerar. Det finns folk som har koll på vad de har i snöret, men det finns tyvärr alldeles för många som inte har det. Det behöver inte vara så att man promenerar med flera hundar. Det kan räcka med en, om hunden är tillräckligt stark för att slita sig.

För knappt ett år sedan gick Björn ut och promenerade men två hundar men endast en hund kom hem igen. På vägen mötte han en kvinna med två Anatoliska herdehundar/Kangal i koppel. Han frågade om det gick bra att mötas (till och med det tycker jag egentligen är för mycket begärt av honom som hundägare, man ska kunna förvänta sig att det ska gå bra annars ska hon gå en annan väg). Just som han passerade henne så flög båda hennes hundar på Milli och åtmistone den ena bet henne och orsakade sådana skador att hon några dagar senare dog, trots operation och intensivvård. Kvinnan skulle givetvis avliva sin hund, en sådan hund kan man ju inte ha kvar. Är hunden avlivad? Nej, inte så vitt vi vet. Hon och hundens husse kom på att den visst var en sådan ypperlig arbetshund på deras fäbod att de inte kunde avvara den. Jag blir så arg då jag tänker på detta att jag skakar. Jag skiter i om hunden så består av 24 karat guld. Hur i hela helvete kan de tycka att de har någon som helst rätt att ha denna best kvar??? Kvinnan har ingen möjlighet att hålla kvar sin hund i koppel, det är rätt uppenbart. Då får hon helt enkelt sluta promenera den då och hålla den i hundgård. Och det lär ju hända eftersom hunden sommartid arbetar dygnet runt på en fäbod. Den fäboden skulle inte jag vilja sätta min fot på. För Er infomation kan jag berätta att den ligger någonstans i trakterna kring Hofors.  Händelsen är givetvis polisanmäld men utredningen lades ner innan den ens påbörjats eftersom “brott inte kunde styrkas”. Även det är fullkomligt obegripligt för mig. Vi har något som heter strikt djurägaransvar i Sverige och vi har också en lag som reglerar hundhålling. Bland annat står att läsa att man inte får hålla hundar som visat aggression mot djur eller människor. Det är ju skitbra att vi har en lag, verkligen. Men det vore ju ännu bättre om man då kunde polisanmäla ett brott mot denna. Som det är nu har vi en lag, men om någon bryter mot den så händer INGENTING.

Jag har tidigare varit helt orädd då jag promenerat med mina hundar och mött andra. Jag har nog varit rätt naiv och tänkt att folk klarar av att hålla sina hundar och om inte annat så är mina hundar rätt tåliga. Efter Millis död så har jag helt ändrat inställning. Så fort jag möter en stor hund av vissa raser så spänner jag blicken i hunden, bevakar dess minsta rörelse och har en plan för var jag ska sparka om hunden lyckas slita sig. Jag tycker att detta är helt sjukt och det börjar i mångt och mycket likna samhället i övrigt. Som ung tjej måste man tänka på hur man klär sig, vilken väg man tar hem från krogen etc för att inte bli ett brottsoffer. Som ägare till hundar av mindre raser ska man nu alltså akta sig så att man inte kommer i närheten av stora hundar av vissa raser, eftersom man då i värsta fall kan komma hem utan hund. Tidigare har jag, precis som så många andra, tyckt att ägare till dvärghundar är patetiska då de lyfter upp sina hundar, men ju mer jag ser av skador på dessa småhundar desto större förståelse har jag för de som lyfter upp sina hundar.

Det finns en väldigt enkel lösning på det här problemet. I alla fall i teorin. Som hundägare ska man inte ge sig ut bland folk med fler hundar än man klarar av att hålla. Och har man en hund som man inte har 100% kontroll över så ska den under inga omständigheter få gå lös där man kan tänkas möta en annan hundägare. Punkt. Om det mot förmodan skulle inträffa en olycka i alla fall, ja då ser jag bara ett alternativ: hundhimlen för den hund som biter ihjäl en annan hund. En sådan hund har enligt min mening förbrukat sin rätt att vistas i detta samhälle. En hund som kastar sig över en annan hund och biter ihjäl den kan inte anses platsa här.

 

kangal01 Så här ser den ut, Kangalen. Bra för Er alla att veta att dessa hundar är missiler och inga gosiga nallebjörnar som man lätt kan förledas att tro.

9 kommentarer:

  1. Jag lyfter mina små när det kommer lösspringande hundar. Vågaf inte ta risken. Senast i går kom en ung (jätte stor) labbe hane framspringande. Matte ursäktade sig med ett leende. Han är så ung och hormoner och allt. Joooo men nu är det 3e gången denna labbe hane springer fram till oss bara i sommar. Håll hunden kopplad om han inte lyder, right?
    Ida blir livrädd och kutar hem och även om han är snäll så kan han med sin klumpighet meja ner en stackars, gammal, halvblind papillon...

    SvaraRadera
  2. För att inte tala om SUV'arna( Stupid Unnecessary Vehicles).Som vill äga vägen och gatan.Vad händer om/när de krockar med en Fiat Uno eller liknande småbilar?
    Blir nästa steg att man köper sig en stridsvagn - för att vara värst.
    Viktiga samhällsfrågor verkligen!
    Pappa

    SvaraRadera
  3. Hej jag måste bara säga att ja är uppvuxen med hundar och nu äger jag en kangal som är helt underbar och lojal. Denna hund vänder inte ryggen emot sin ägare som andra hundar har kapacitet att göra så jag blir väldig förbannad när du utger varenda Kangal att vara en ond och en farlig hund, alla hundar är olika individer men Kangal engligt mig och min omgivning är en hund som hamnar högst på listan då den är en god familje hund (fungerar perfekt med barnen) vaktar, och är även arbetsvillig. Så innan du rått älskare (små hundar) säger något så skall du själv lära känna en kangal, det finns ett ordspråk "en hund kan ta ditt hjärta, men en kangla når in till själen".
    Man har alltid genom tiderna haft hundar för att underlätta för sig själv alltså sätta dem i bruk, vad kan en liten minimal hund bidra med? det är snarare en börda.
    Mvh

    SvaraRadera
  4. Det man dock kan säga generellt är att om Kangalen och även de övriga turkraserna är att de som sunda herdehundar ska vara skarpa, intelligenta och kunna göra bedömningen om hotet är allvarligt menat med andra ord de ska inte gå till anfall mot andra hundar om inte dessa hundar går till anfall mot den flock som Kangalen är satt till att vakta .
    Det betyder att de ska inte gå till anfall mot andra hundar så som i så gott som alla fall där hundaggressivitet uppstår så är det föraren som gör fel.
    Jag känner till vilka du talar om och deras hundar som ska vakta fäboden rymmer konstant så i just detta fall å har hundarna tagit över ledarskapet och trivs inte uppenbarligen för då rymmer de inte en kangal går aldrig från sin flock/ledare om ledaren är bra.

    SvaraRadera
  5. Kunde inte sagt det bättre själv!
    Äger också en Kangal och han är den stabilaste, lojalaste och SOCIALASTE hunden jag haft. Han älskar människor. Gjorde inte ens en ansats att gå till motattack när en pitbull attackerade han bara värjde sig och höll den på avstånd.
    Han älskar alla hundar och är extremt försiktig med barn och småhundar.

    Så som sagt att dra alla över en kam, bara för att någon är en dålig hundägare och inte vet vad dom har i kopplet. Det är INTE hunden det är ägaren. Och en sådan ägare kan göra vilken hund som helst farlig!
    Bara för att dessa KAN göra ner skada med en dålig ägare. Betyder det inte att alla är sådana.
    Riktigt dumt att skriva faktiskt. Det är helt underbara hundar MED RÄTT ÄGARE!

    Däremot kanske någon form av kontroll på vilka som får ha dom möjligen!


    Människor som inte kan kontrollera sina hundar ska inte ha hund överhuvudtaget. Oavsett ras.
    Har du en hund ska du kunna kontrollera den, känna hunden nog att veta om den har någon problematik, hålla den även om den vill iväg och
    ta fullt ansvar om något händer. Förstår att du är arg. Jag hade varit mordisk.

    Men att klandra rasen för att dessa hundar hamnat hos dåliga ägare. Det upprör mig lite!

    SvaraRadera
  6. 100% kontroll över sin hund var det ja! Men det gäller även de ägare till sina vandrande pipleksaker som tycker sig ha rätten att stå med stramt långt koppel med en högst rabiat liten ulltoffla och trigga alla storrasiga hundar de möter. 100% kontroll över situationen kräver att båda hundägarna har kontroll över sina respektive hundar och det är sällan man ser hos de med små hundar. Har alltid haft större hundraser och samtidigt med småbarn och katter och de är de som är mest pålitliga, tåliga och försiktiga mot smått, däremot kan jag inte efter erfarenhet känna samma trygghet med smårasiga så kallade hundar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är väldigt vad små hundar provocerar de stora, antagligen vill de imponera och inge respekt.

      Radera
  7. Vi människor hälsar på varann,
    det bör också hundar få lov till att göra (hälsa på varann).

    SvaraRadera
  8. Om bägge hundarna viftar på svansen, så vill de båda ha noskontakt.

    SvaraRadera