fredag 13 november 2009

Heja Uppsala!

Sitter precis och kollar in förutsättningarna för att min lilla familj ska kunna få våra sprutor mot svininfluensan nästa vecka men det ser minst sagt mörkt ut. Vår vårdcentral där vi är listade skjuter varje dag fram tidpunkten för när vi som inte tillhör någon medicinsk riskgrupp ska få börja vaccinera oss. Först skulle vi få vaccineras från vecka 45, nu är man framme vid vecka 49. Jag misstänker att inte heller det kommer att bli verklighet. Jag har sagt det förut och säger det igen: denna ekvationen går inte ihop för mig. Jag känner nämligen en hel drös med folk som redan vaccinerat sig och mycket få av dem ingår i någon riskgrupp. Vad har de andra gjort? Jag vet att man i början lät även frisk vuxna vaccinera sig men det verkar ju som om man satte p för det ganska snabbt eftersom vaccinet tog slut snabbare än man hade trott. Flera på mitt jobb har vaccinerat sig i veckan och ingen av dem tillhör någon riskgrupp. De kanske har fått akut astma liksom resten av alla som köar för vaccin. Jag vill verkligen inte behöva ljuga, men snart kommer jag att sälla mig till dem som har astma om man inte släpper vaccinet för oss andra. Det är fult att ljuga, jag vet. Men jag är uppriktigt nervös för mina små tjejer. De tillhör den grupp som löper allra störst risk för att bli allvarligt sjuka om de skulle drabbas av svininfluensa och vi får inte vaccinera oss. Nu har man ju även gått ut med rekommendationen att barn från 6 månader ska vaccineras och jag kommer att se till att mina tjejer får vaccin så fort det bara är möjligt. Men som det ser ut i vår kommun så är det tvärkört. Det finns inget vaccin att få. Och dessutom har man sagt att man först i slutet av nästa vecka ska börja vaccinera dessa småttingar, fram tills dess är det de större barnen som ska vaccineras. Det vaccin som ev kommer nästa vecka kommer definitivt inte att räcka till slutet av veckan eftersom det redan idag råder snudd på panikstämning.

Jag har svårt att förstå varför man som förälder till mycket små barn (ffa de som inte får vaccineras, eller som tidigare inte fått vaccineras) inte är en prioriterad grupp. Ens enda möjlighet att skydda sitt barn (utöver att flytta till en öde ö) är ju att själv vaccinera sig, men då måste man vänta till slutet av december om man ska tro det senaste som står att läsa på Vårdguiden. I Uppsala Läns Landsting har man i alla fall tagit fasta på detta med de minstas utsatthet. Där anser man att barnfamiljer är en prioriterad grupp som ska vaccineras före vanliga friska vuxna. Synd bara att inte Stockholm kan tycka likadant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar