tisdag 17 november 2009

Sockerhäxan

Det här med socker börjar bli en omfattande nationell hysteri. Många förpackningar är märkta med “Inget tillsatt socker”, i alla kvällstidningar diskuteras kring sockrets skadeverkningar, på BVC sitter stora planscher som jämför sockerinnehållet i olika livsmedel etc etc. På Amandas dagis har de hittills varit liberala vad gäller detta med socker. Barnen har fått glass då någon på avdelningen fyllt år, förra året fick de julmust till julbordet, det var en liten kexchoklad i julgransplundringspåsen och de fick varsin godispåse på sommarfesten i juni. Men nu har Sockerhäxan även hittat till Masken och petat runt med sitt fula, mossprydda finger i traditionerna. Imorse då jag lämnade Amanda så såg jag ett protokoll från Förskolerådets senaste möte. Då hade det framkommit synpunkter på att det serverades glass vid födelsedagar och därför har man nu beslutat att det råder glassförbud på tre av förskolans sex avdelningar, däribland Masken. Istället ska barnen uppmärksammas på annat sätt då de fyller år. Sist var det visst fruktsallad då det var födelsedagsfirande. Säkert jättemumsigt för de barn som gillar olika sorters frukter, men för Amanda som i princip bara äter banan och äpple så blir det ingen vidare kulinarisk upplevelse. Banan och äpple serveras dessutom varenda dag innan vilan. Så mycket för att fira henne då hon fyller år.

Det finns säkert många föräldrar som tycker att det är jättebra att man har glassförbud på dagis, men jag tillhör inte en av dem och jag står för min åsikt. Jag tycker att det som sagt råder hysteri kring detta med socker. Det kan ju knappast vara det faktum att det serveras födelsedagsglass maximalt 12 (=antalet barn på avdelningen) gånger om året som gör att små barn blir överviktiga? Det går nog inte att skylla barnens övervikt på förskolans utfodring av de små. Det handlar naturligtvis om vad vi föräldrar i övrigt tillåter våra barn att äta. Bara för att barnen får fira med glass då någon i gruppen fyller år så innebär ju inte detta att barnen ska få äta glass varenda dag hemma. Nej, man kan ju helt förbjuda glass hemma om man tycker att det känns bra, barnen kan lära sig att skilja på vad man får göra hemma och vad man får göra på dagis. Men det verkar som om många föräldrar inte vill att barnen öht ska få smaka på något sött (hoppas då för att del att de inte ger barnen välling, för där har vi en riktig kaloribomb). Det verkar som om de är rädda för att det lilla socker som barnen får i sig via födelsedagsglassen ska fördärva dem. Jag tycker att det är patetiskt. Och vad gäller Masken så måste det ju kännas rent ut sagt förjävligt att ha sitt barn där varje torsdag eftersom det då är efterrätt efter soppan. Men sockerhysterikerna kanske har sina barn hemma på torsdagar.

Visst är goda matvanor viktigt och visst måste man lära barnen att inte äta godis, glass, kakor och saft sju dagar i veckan. Men det är mer än en hårfin skillnad på att inte äta det sju dagar i veckan och på att få äta det då någon fyller år. Jag skulle verkligen vilja ta del av några vettiga argument till varför det ska råda glassförbud på dagis. “För att det är onödigt” tycker jag inte är ett särskilt bra argument. Onödigt för vem?

Jag tror att vi behöver sansa oss lite kring denna sockerhysteri för att inte göra saken värre. Att förbjuda tror jag inte särskilt mycket på. Att begränsa däremot, det är mer rimligt i min värld. Låt glass, godis och saft bli något man får då det är lite fest, men förbjud det inte. “Förbjuden frukt smakar bäst”, det vet väl alla?

witch01

3 kommentarer:

  1. Hej!

    Håller med dig, det blir så överdrivet. Dom har samma regler hos oss...Men nån gång runt jul förra året så kom jag mitt i melliset, då satt alla barn med en glass och en bulle i handen. Personalen såg lite skamsna ut, det var inte meningen att någon skulle se=) Ungarna var ju överlyckliga. Jag är glad att dom inte tar reglerna på för stort allvar.
    Som sagt, problemet ligger inte i att dom får sötsaker på dagis...

    //Malin

    SvaraRadera
  2. Japp, jag håller med! Det är ju inte samma hysteri på arbetsplatser och förskolan är ju barnens arbetsplats. Har väldigt svårt att tänka mig att en arbetsplats skulle fira en kollega med frukt!?

    På Ebbas förskola har de dragit in på "söta mellanmål" som t ex kräm. I våras bestämdes också att de inte får ge barnen choklad eftersom det kan innehålla nötter, en helt ok anledning tycker jag. När någon fyller år firar de med frukt eller mariekex om inte föräldrarna köper något att bjuda på -vilket de flesta verkar göra- och då blir det glass.
    Men jag tror inte att de är särskilt rabiata. I somras fick jag höra att barnen fått jordgubbar och vaniljglass en förmiddag eftersom det var så varmt..

    //Annika
    www.jonika.nu

    SvaraRadera
  3. Håller med fullständigt!
    Dessutom är Emma precis som Amanda, hon gillar på sin höjd banan och äpple men även dessa är så där lagom poppis och att bli firad med detta kan ju knappast kännas speciellt.

    Mathildas avdelning är ute i skogen nästan hela onsdagen. Förut fick de ha med sig varm choklad, hur mysigt som helst att få sätta sig efter lek en dag som denna och dricka varm choklad. Nu får de bara ha med sig vatten... kul... vatten när man är kall och frusen. Dessutom har några barn med sig saft i alla fall.... jätte lätt att som "duktig" förälder motivera sin egen unge varför hon inte får...

    SvaraRadera