måndag 9 november 2009

Hierarkin på hemmafronten


I djurvärlden är det ju så att den som är boss äter först, när han/hon är mätt får näste på den hierarkiska skalan äta osv. Den stackare som står lägst i rang får käka left overs om det öht finns några sådana. Imorse slog det mig att frukostordningen här hemma är aningens missvisande om man ska se det utifrån djurens synsätt. Sean går upp först, men äter ingen frukost. Jag och resten av gänget stiger upp tillsammans och de som får frukost först är hundarna. De måste verkligen vara urnöjda med att de lyckats manipulera sin matte till att servera dem mat innan hon själv äter. Efter hundarna är det Amandas tur och därefter hinner vi inte mycket mer i matväg innan vi måste åka till Masken. När vi kommer hem från dagislämning får Felice sin gröt och först då hon är mätt och nöjd kan jag tillåta mig själv att äta frukost. Så klockan 10:08 har jag precis tuggat färdigt på min smörgås och svalt ner det sista av apelsinjuicen. Sean har säkert hunnit stoppa i sig sin medhavda frukost redan, så det är bara att inse att man är lägst i rang här hemma.

3 kommentarer:

  1. Mina hundar får också mat först av alla :-)

    Vilken härlig bild förövrigt!

    SvaraRadera
  2. Bilden är stulen... Kanske avslöjades det mtp pålägget på mackan...

    SvaraRadera
  3. Här gäller regeln att hunden får frukost efter morgonpromenaden vilket gör att rangen för närvarande är i fallande ordning: Husse, hund, lillmatte och matte. Aj sjutton...

    //Annika
    www.jonika.nu

    SvaraRadera