tisdag 28 april 2009

Det går så fort

Det blev en mycket inproduktiv dag. Tiden bara sprang iväg, Felice hade så svårt att koppla av, så när hon väl somnade så väntade jag bara på att hon skulle vakna igen. Ett tidshål hade uppstått, ett "horror vacuui". Och så plötsligt så var klockan 13:45 och det var dax att börja bege sig mot dagis för att hämta Mandan. Så här glad är Amanda då vi kommer:

Och så här ser hon ut en stund senare då jag släpat henne i panikgråt till bilen:

Jag tycker så synd om henne. Hon gråter och gråter och gråter. Det spelar ingen roll vad jag kommer med, hon är otröstlig. Visst slutar hon gråta efter en stund men hon är på ett ruskigt dåligt humör och minsta lilla som går henne emot så är vi tillbaka på ruta ett igen.

Till slut var vi i alla fall hemma. Vi stannade ute på tomten och kikade på Ilia som lekte dingo med ett tuggben. Hon är bra knasig, Ilia. Om hon får ett tuggben och de andra hundarna inte är hemma så tuggar hon inte på det. Nej, istället knatar hon omkring i timmar och letar efter ett bra ställe att göra av med benet på. Det slutar alltid med att hon inte hittar något ställe och ställer sig då och fånstirrar på mig och ser ut att be mig om hjälp att leta gömställe. Då hon var valp så brukade hon få små tuggpinnar som hon gömde bakom pianot. Mamma dammsög upp x antal sådana pinnar det första året. Därefter flyttade Tinka in och Ilia fick inse att det var slut med matgömmande.

Vi sparkade också lite boll i trädgården och tittade till vår växtlighet. Tänk att man blir så chockad varje år hur snabbt det plötsligt blir vår. Ena dagen ser växterna i princip döda ut och dagen därpå har de börjat skjuta små knoppar och blad. Den enda som fortfarande sover djup vintersömn är min mullbärsbuske. Jag är tyvärr inte så säker på att han överlevt vintern... Jag tänker dock fortsätta att hoppas och jag pratar och lockar honom varje dag. Titta så söt min kaukasiska förgätmigej är:

Nu behöver jag lite hjälp. Vad är detta för liten blomma? Är det något att spara på eller ska det betraktas som ogräs? Egentligen tycker jag inte om gula blommor överhuvudtaget, men denna lilla vän har jag fattat tycke för. Och då kanske det kan kvitta om det är ett ogräs, jag tycker ju om den i alla fall. Men, det vore ju bra att veta om den betraktas som ett ogräs så att man inte verkar dum då man får besök av trädgårdsproffs. Sedan är det ju så att vi ska dränera snart och då kommer det mesta i växtlighet att ryka om jag inte ser till att gräva upp och rädda de små. Så jag är ytterst tacksam för all hjälp om vad detta kan vara för en växt.

Jag skulle även behöva ha lite annan hjälp. Det är nämligen så att min svärmor ringde ikväll, Sean pratade med henne och hon skickade över en bild på en klänning som hon vill köpa till Felice att ha efter dopet (dvs vid kaffet). Det är ett riktigt skräckexempel till klänning och det finns inte en sportslig chans att jag klär min dotter i något sådant. Silkestyg, spetsar och rosetter. Hon är väl ingen docka!?! Så ursäkter mottages härmed tacksamt.

2 kommentarer:

  1. smörblomma?

    "Åh den var jätte fin, men vi har fått ärva kronprinsessans efterdopklänning och vi kan helt enkelt inte säga nej..." :-)

    SvaraRadera
  2. Åh, tack för tipset! Det borde ju vara användbart. Tyvärr är det ingen smörblomma, den känner jag igen. För övrigt, bor jag ihop med en kille med "A degree in horticulture"?? Börjar undra om han ljugit ihop sin livshistoria!

    SvaraRadera