onsdag 29 april 2009

Lite färre måsten

Måsten är något negativt. Själva ordet "måste" ger i alla fall hos mig en nattsvart känsla. Axlarna tyngs ner, huvudet böjs framåt och livet blir så jobbigt. Man är en misslyckad person om man inte hinner med dessa måsten, eller om man helt enkelt inte orkar. Men så tänker jag ibland att vad är det egentligen jag måste göra? Jo, jag måste äta och dricka, jag måste sova och jag måste gå på toaletten. Det är ungefär det enda som jag faktiskt måste. Lite förenklat förstås, för om jag till exempel inte hämtar Amanda på dagis om en halvtimme så uppstår vissa problem. Men jag måste ju faktiskt inte göra det, rent teoretiskt. För vad är det värsta som händer om jag inte gör det? Jag blir säkert uppringd och någon frågar varför jag inte kommit. Jag kanske inte kan ge en vettig förklaring till varför, men världen går inte under. Jag kan alltid åka lite senare eller så kan Sean hämta henne. Jag måste inte tvätta en maskin mörk tvätt ikväll. Jag borde nog göra det eftersom Sean inte har några strumpor att ha på sig annars, men jag måste inte göra det. Vad är det värsta som händer om jag helt enkelt struntar i att tvätta? Jo, Sean får gå utan strumpor alternativt åka och köpa nya (vilket iofs inte skulle vara något dåligt alternativ mtp att han ofta har mer hål än strumpor på fötterna).

Om jag istället byter ordet "måste" mot "borde" så blir livet lite lättare att leva. Men då gäller förstås att jag verkligen använder ordet i dess rätta betydelse och inte bara gör om ett "borde" till ett tvång. Nej, jag ska då tänka att jag "borde tvätta en maskin" och orkar jag med det just då så gör jag det. Och om inte så får Sean gå med fötterna bara.

Men, jag måste äta och dricka, annars så kommer jag förr eller senare att dö. Så tråkigt är det. Det finns dock inget som säger att jag måste äta hemlagad mat eller enligt kostcirkeln, bara jag får i mig näring och vätska. Jag måste sova, i alla fall lite grann. Annars blir kroppen kaputt. Och att jag måste gå på toaletten är ganska givet, det hänger ju ihop med punkt ett. Dessa tre måsten är dock inte särskilt betungande, tack och lov.

Dagens visdom utöver mitt utlägg ovan: "You don't have to floss all Your teeth, only the ones You want to keep".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar