söndag 26 april 2009

Projekt barnfamilj

Efter att ha kommit i säng väldigt sent igår (omkring 02:00) så har jag varit ganska seg under dagen. På schemat stod ett besök i Kungsängen för att ta en titt på min halva hund Lizzie (vi samäger alltså henne, matte Anna och jag). Jag skulle ta med Amanda också och lämna henne hos mamma över natten. Att åka iväg med två små barn och alla mer eller mindre nödvändiga tillbehör är ett helt projekt. Vagnen ska packas, extrakläder till Felice (som alltid har läckande blöjor...), våtservetter, blöjväska, pyjamas och ombyten till Amanda, tandborste och tandkräm, blöjor till Amanda, skor och fleecetröja, mössa, bärsjal, kameran, plånbok och mobil. Ja, det var nog allt. Det tar minst en halvtimme bara att komma i ordning för avfärd.

Jag lämnade av två små glada barn i Brunna innan jag åkte vidare mot Lillsjön där Lizzie och stormatte Agneta väntade. Matte Anna var på Gröna Lund med födelsedagskompis och firade. Anna och Lizzie är ett mycket sammansvetsat par och det är så kul att se dem tillsammans. Anna fyller 11 år i år och fick Lizzie som en 10-års present av sina föräldrar. Tänk vilken dröm, att få en egen hund då man är 10 år! Mamma Agneta tränar med Golden retrievern Jalle och Anna hade hitintills mest betraktat det på avstånd. Nu tränar hon för fullt med Lizzie och har jätteambitioner! Hon går kurser och tränar, målet är väl att köra freestyle och agility. Jag är så glad över att dela hund med denna duktiga, lilla tjej.

Jag och Agneta tog en promenad med hundarna ner till Lillsjön där vi fick se storlom (hade jag förstås aldrig vetat om inte Agneta talat om det för mig) och en störtskön groda som kom simmande alldeles långsamt vid vattenytan. Det var nästan som att han njöt av vårsolen och tog ett par simtag åt gången och därefter flöt fram och bara relaxade! Jalle badade naturligtvis, golden som han är. Lizzie var lite mer försiktig och doppade mest tassarna lite.

Tanken var att jag skulle trimma Lizzie också men det visade sig vara ett onödigt projekt. Jag drog bort 10 hårstrån ungefär och sedan var det klart! Skönt för fingrarna, men egentligen ska de ju ha lite mer päls. Vi får se vad domarna säger på Årets Border som jag ska anmäla henne och Meg till.



Lizzie, Tisalia Keeping Up Appearances



Nu har jag återkommit till Haninge igen. Det är så lugnt och tyst här hemma nu när Amanda är hos mormor och Björn. Riktigt skönt (får man säga så...?). Dax att avnjuta lite spaghetti och ketchup, en given favorit hos mig. Med sex års studentliv i bagaget så har man lärt sig att uppskatta det enkla här i livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar