tisdag 1 februari 2011

Februari

Doften av nybakat bröd blandas med varma ångor med basilika- och spiskumminton från kvällssoppan som småputtrar på spisen. I ugnen gräddas äppelkakan som ska ätas till efterrätt och lukten skvallrar om dess förträfflighet. Hundarna sover gott under bordet och golven är betydligt mindre ostädade än häromdagen. Underbara februari.

Mycket lätt att vara nöjd och tillfreds då man har en ledig dag så här mitt i veckan. Faktum är ju dock att utan en ledig dag så finns inte en chans att hinna med ens hälften av det som gör att dagen känns så lyckad. Då blir det köttbullar och makaroner, snabbrunda med hundarna i området och släckta lampor för att inte se allt damm som hänsynslöst sprider sig över golven. Då jag släcker lampan om kvällen efter en sådan dag så är det inte alls med samma inre lugn som jag kommer att uppleva ikväll. Och livet är väl sannolikt mer fyllt av sådana dagar än dagar liknande 1/2 2011, så det är bara att njuta av dessa lugna, sköna dagar då man hinner stanna upp och känna.

Rent vädermässigt tycker jag att februari startat klart underkänt. Jag har bara en sak att säga till vädergudarna: LÄMNA MIN SNÖ IFRED! Jag vill inte ha slask och gråmulet väder, inte än. I slutet av mars, som tidigast, kan jag tänka mig lite plusgrader och allmänt skruttväder. Fram tills dess tar vi 3-4 minusgrader, vacker vit snö och solsken. Färdigdiskuterat.

Mycket ska hinnas med i februari: Felice fyller 2 år nästa vecka och det ska förstås firas såväl på dagen D som efterföljande helg med lite barnkalas, sommarsemestern ska planeras, de röda gardinerna måste väck (inga tomtar på dem, lovar dyrt och heligt- då hade de redan varit nedpackade tillsammans med adventsstjärnor och glitter), det ska bli kompisträff för att lite sent fira att jag nu lyckats bli symmetriskt gammal, dvs 33, jag ska hinna besikta två valpkullar, skriva över lilla Garbo på hennes nya familj, jag ska jobba tre helger i rad och den fjärde helgen ska far min och jag äntligen få lyssna på underbara Sissel Kyrkjebö. Hektiskt värre. Då är det skönt att få starta med en ledig dag så att man kan ta sats för det som komma skall. Från och med imorgon bosätter jag mig på vårdavdelningen fram till söndag eftermiddag så vill Ni mig något så vet Ni var jag finns.

2380h1024_jpg_173771b  Sissel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar