onsdag 16 februari 2011

Trädgårdsdrömmar

Den djupa snön och ihållande vintern till trots så gör ljuset sitt till för att jag ska börja tänka på våren och längta lite. Men bara lite, jag är fortfarande nöjd med snön vilket de senaste inläggen kan vittna om. Har precis gått igenom Hasselfors Gardens hemsida och suktat över de underbara trädgårdslider de tillverkar. Vill ha, vill ha, vill ha…

lider_spira1_reference

Är det inte helt underbart sött? Och så praktiskt att ha växthus och trädgårdsförråd i ett. Varianten ovan heter Spira och är väl egentligen en storlek för litet om man ser till växthusdelen. Jag har ju sedan länge planerat att skaffa ett växthus och har läst på lite grann. Tydligen är det största misstaget vi “växthusdummies” gör att skaffa ett på tok för litet växthus. Det blir för varmt och växterna dör av uttorkning och brännskador. Men helt ärligt, vår trädgård är inte så överdimensionerad att jag kommer att kunna släpa in ett 12 kvadratmeter stort växthus i den och ska man ha ett trädgårdslider med en sådan växthusdel så får man råna en bank först. Men det lilla växthuslidret Spira ovan skulle faktiskt kunna få flytta in här redan i sommar eftersom jag har en summa pengar sparade på mitt konto från förra julen just för ett växthus. Jag såg nu att i år kan man köpa till växthusdelar så att Spira växer en storlek och bara blir måttligt för litet och sannolikt räcker till det lilla som jag kommer att ha tid att odla. Lite tomater, gurka, kryddor och någon liten vindruva kanske. Vad tror Ni?? Måste bara jobba lite för att ha råd med den där extra delen först, för annars blir Spiras växthusdel bara 2 kvm och det är nog faktiskt för lite. Det får nog vänta en sommar till… Suck…

1 kommentar:

  1. Rom byggdes nu inte på en dag.Själv har jag grunden till ett lusthus färdigt sedan 3 år.
    Annat har kommit emellan;jobb, tid,ändrade prioriteringar och inte minst ekonomi.
    Men en vacker dag så...
    Det bäst med att vänta lite är att man kanske också ändrar sin plan.Till det bättre.
    Hav tålamod, läs, planera och dröm.
    Tills en dag allt kommer på plats - bättre än det från början var tänkt.
    Jag tror t ex att vi ofta missbedömer solvärmen.
    Vi placerar växthuset så att solen fullständigt steker det som finns däri.
    Och då blir det förstås inegn glädje med växthuset.
    Det finns nog alltid plats för ett rejält växthus hälsar Pappa / morfar

    SvaraRadera