tisdag 26 oktober 2010

I want to be a millionaire…

… so freaking bad. Har precis klickat iväg alla räkningar på internetbanken och inser att det som såg så lovande ut för en liten stund sedan inte ser i närheten av lika trevligt ut nu :-(  Varför ska det vara så tråkigt den 26:e varje månad? Den 25:e känns det som om livet leker och är fullt av möjligheter men den 26:e får man sätta sig och göra omprioriteringar och inse att alla de där fantastiska planerna man hade en dygn tidigare kanske inte är så genomförbara trots allt. I cyberrymden befinner sig nu drygt 12500:- till bl a Vattenfall, Pysslingen förskolor, Shell, Transportstyrelsen och Haninge kommun. Och detta är bara de räkningar som jag betalar manuellt varje månad. De allra flesta går på autogiro, inklusive hus-, bil- och studielån… Det blir inte mycket kvar för en fattig kyrkråtta att festa på. Jag kanske skulle anmäla mig till Lyxfällan? Fast problemet är ju att jag inte tycker att vi lever i någon som helst lyx. Det som kostar oss mest är vårt hus och det är något som vi värderar mycket högt och gärna lägger pengar på. Jag skulle under inga omständigheter flytta tillbaka till en lägenhet även om det skulle innebära många tusen över varje månad. Dessutom betalade vi på intet sätt något överpris för huset och vi har försökt att tänka ekonomiskt då vi installerat nytt uppvärmningssystem och nya isolerglasfönster. Utöver huset är bilarna en stor utgift, men vi klarar oss inte utan bilar med de jobb vi har och pga vi placerat barnen i en förskola dit det inte är promenadavstånd. Så bilarna är ett måste. Men även här har vi försökt att anpassa oss efter plånboken. Den ena bilen köpte jag kontant då jag sålde min lägenhet 2005 och den andra är en bränslesnål (diesel) Toyota som förhoppningsvis ska hålla i många år framöver. Sedan har vi ju hundarna förstås som kostar en del i mat och försäkringar, men även där så är det något som vi prioriterar högt och som inte går att byta ut mot någon annan hobby, typ frimärkssamlande. Sedan är nog lyxen slut. Vi handlar inget på kredit, vi åker inte på svindyra resor, vi shoppar nästan aldrig kläder, ingen av oss röker, vi handlar begränsat på Systemet och vi går nästan aldrig ut på bio, restaurang etc. Så nej, Lyxfällan är nog inget för oss. Vi får nog helt enkelt skaffa oss lite bättre inkomster, undrar just hur jag ska lägga fram det i kommande löneförhandling. Som det låter nu så väntar en fet löneförhöjning om ca 100:- per månad så det tål ju att tänkas på.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

1 kommentar:

  1. Oj, har Amanda redan börjat få veckopeng!? :O)

    SvaraRadera