måndag 11 oktober 2010

Teknikens (bl)under

Allt var inte sämre förr, det är jag numera helt övertygad om. Sedan vi äntrade nuvarande bostad har vi införskaffat en hel del maskinell utrustning, såväl för nytta som för nöje. Nämnas kan bland annat bergvärme, plasma TV, surroundsystem/hemmabio, uppladdningsbar handdammsugare, kyl, frys, induktionshäll, ugn, nytt tangentbord (som tydligen är alldeles extraordinärt då man gamar på internet, vilket jag förstås vet nada om), surroundsystem till datorn, fjärrstyrda garageportar och en pumptjofräs som skiftar mellan el- och vattenburen värme för hallgolvet. Eftersom vi för länge sedan passerat millenieskiftet och befinner oss i en teknisk era så hade man kunnat ledas att tro att dessa pryttlar ska hålla en hög kvalitet (framförallt eftersom inget av ovanstående inhandlats på GalneGunnar). Då kan man ställa sig frågan varför åtta av ovanstående redan under sitt första år fått genomgå service alternativt bytas ut mot en ny, (och än så länge) fungerande vara. Jag tror nog att TV’n tar priset. Den hade vi i ett par veckor innan den började leva ett eget liv och fick transporteras iväg till Net-On-Net för service. Väl där åkte Sean förstås på en utskällning pga det sätt på vilket han transporterat varan. Den 50 tum stora TV’n fick nämligen under inga omständigheter läggas platt utan skulle transporteras i upprätt läge. Finfint att de då själva inte ombesörjer transporten… Efter ett par veckor fick vi hämta tillbaka TV’n och än så länge verkar den hålla måttet (vi har haft den ett drygt år vid det här laget). Min gamla tjockTV hade jag fem år innan den pajade ihop och eftersom jag (för en gångs skull) tecknat en femårig försäkring och TV’n var så fin att bildröret dog ett par veckor innan den magiska femårsgränsen, så fick jag den lagad och den fungerar än (11 år senare)! Dessutom har den en förträfflig bildkvalitet.

Frysen havererade två gånger inom loppet av tre veckor (då den varit i bruk ett par månader) och sabbade ett antal frysvaror innan Boschkillen fick ordning på den, fjärrkontrollerna till garageportarna ramlade i bitar redan första veckan, hemmabiosystemet höll väl ca 6 månader innan det dog, den uppladdningsbara handdammsugaren stod ut i ca 5 månader innan den gav upp och fick bytas mot en ny, det skitballa tangentbordet visade sig vara mindre ballt då det knappt gick att skriva på och pumptjofräsen fattade inte alls att den förväntades värma vattnet som skulle ut i rören under hallgolvet. Men värst är nog ändå bergvärmesystemet som ju är det i särklass dyraste vi installerat, närmare bestämt 148500 riksdaler. Detta höll i knappt två år innan det plötsligt började bildas övertryck i systemet vilket gör att det läcker ut vatten ur ett spillrör dygnet runt och har gjort så i nästan 6 månader… Jag vill inte ens tänka på hur mycket det kostar oss i höjd vattenräkning… Vi felanmälde detta redan förra året men än är det inte åtgärdat. Tydligen ska rörmokaren komma på fredag och installera en ny panna. Jag tror det när jag ser det. Så för tillfället är det iskallt inne (pannan jobbar för fullt men klarar bara att värma varmvatten till dusch, kök etc) och det enda som håller oss varma är irritationen över att systemet redan har pajat trots att det är så gott som nytt.

Spontant känns det som att dagens tekniska prylar borde hålla betydligt högre standard än dåtidens men rent praktiskt är det ju inte så. Det är vårt hushåll ett levande bevis på. Min gamla kamera från 1996 fungerar alldeles prickfritt medan min gigantiska systemkamera från 2005 redan varit inne på reparation. Detsamma verkar ju även gälla oss människor. Dagens människor håller inte alls samma medicinska standard som våra förfäders är jag rädd, och detta alla mediciner och all forskning till trots. Vart är vi på väg??

evighetsmaskin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar