lördag 6 februari 2010

English

Amanda är en riktig liten stjärna! Det har tagit sin tid innan hon började prata ordentligt, men det har lossnat rejält sista halvåret. Nu förstår de flesta vad det är hon försöker förmedla även om det över telefon kan vara tämligen svårt att begripa all “amandiska”. I förrgår åkte hon och jag för att handla en födelsedagspresent till Felice som fyller ett (!) år på måndag. I bilen på väg till centrum (fatta att vi bor fem minuter från ett stort köpcentrum! det är inte fy skam det då man är uppvuxen i Kungsängen, pizzahakens och blomsteraffärernas paradis) säger hon plötsligt “Mamma, shopping är english”. Jag blev alldeles stum. Tidigare har hon kunnat svara på frågan “Vad heter fjäril in english?” med ett kaxigt “Butterfly!”. Dessutom har hon vetat vad Tingeling heter på engelska. Men så mycket mer har det inte varit. Hon har använt enstaka ord och fraser på engelska (bl a “Want a knuckle sandwich?” vilket kanske inte är så charmigt…) men det har framförallt varit svenska som kommit ur hennes mun. Dock förstår hon engelska i princip lika bra som svenska. Men nu verkar det alltså ha hänt något. Hon har fattat att det finns något som heter “english” och det är där alla de där orden hör hemma. Idag “förhörde” jag henne då jag duschade. Hon svarade helt korrekt på alla ord jag frågade om och med nästan perfekt uttal! Snacka om imponerad jag blev. Jag visste knappt till mig och klappade händer och tjoade. Tänk om hon snart börjar prata engelska, lillskruttan. Vad glada “Gamma” och “Granda” Luggluss ska bli då!

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA Vårt lilla språkproffs!

1 kommentar:

  1. Tänk vilken fördel era små troll kommer att ha av deras pappas ursprung! Önskar själv att man hade ett bättre/lättare förhållande till det engelska språket, det hade underlättat så. Och de kommer att få det "gratis"! Kan glänsa på engelsklektionerna och inte skämmas när det är dags för högläsning... Vilken fin gåva de har fått!

    SvaraRadera