fredag 19 februari 2010

Tack och adjö för kaffet

Igår var det föräldramöte på Masken. Jag hann precis hem och äta middag innan jag fick kasta mig i bilen igen och fara iväg bland snöflingorna (tackar min lyckliga stjärna för ESP dessa dagar). Föräldramöten är definitivt inte till för oss med normala arbetstider, det är en sak som är säker.

Väl framme på Masken väntade ett gäng pigga föräldrar och engagerade pedagoger på att få diskutera kring våra små ögonstenar. Jag hade nog mest sett fram emot att få luta mig tillbaka och njuta av en kopp nybryggt kaffe (medan jag självklart engagerade mig i varenda fråga som rör mitt barn, liten som stor, kom med intelligenta förslag och ställde de mest genomtänkta frågor). Döm om min förvåning och totala besvikelse då jag inser att kaffet är utbytt mot juice och de efterlängtade kakorna har klätt ut sig till lama citrusfrukter och skrynkliga äpplen. Wtf! Var är mitt kaffe??? Är det inte en mänsklig rättighet att få kaffe på föräldramöten??? Hur många gånger har jag inte hört min mamma berätta om föräldramötena som hölls i skolan och om hur gott kaffet var. Och nu då man kvalificerat sig för föräldraskapet, ja då har man plötsligt bytt ut kaffet mot juice! Juice i all ära, jag är till och med juiceberoende. Men det är på morgonen. På föräldramöten och dylika tillställningar så ska man dricka kaffe. Så har det alltid varit och så bör det vara även i fortsättningen. Juice och frukt, som att ge nikotintuggummi till en heroinist. Bestäm vad mitt barn ska äta till lunch, förvägra barnen glass på deras födelsedagar, förbjud sylt till pannkakorna på torsdagar men tala för guds skull inte om för mig att jag inte får dricka kaffe och snaska på kakor då det är föräldramöte.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA Inte helt oväntat skrev jag i min utvärdering vad jag ansåg var lämplig förtäring vid ett föräldramöte…

3 kommentarer:

  1. Håller med helt. Det är samma på vårt dagis fast sist så fick vi inne på Emmas avdelning i alla fall lite kaffe ( ingen av de andra avdelningarna fick) till våra skrynkliga frukter!

    SvaraRadera
  2. Håller med här också trots att jag inte dricker kaffe! (jag förutsätter att det finns te som alternativ om man serverar kaffe..)

    På Ebbas dagis är det likadant på föräldramötena. Har bara hunnit vara med på två hittills men varje gång har det varit en sån knepig kombination. Antingen äpplen och äppeljuice eller mandariner och apelsinjuice. Är det bara jag som tycker det känns lite "kaka på kaka" att dricka juice samtidigt som man äter frukt? Dessutom är föräldramötena lagda på sån tid att man hinner slänga i sig middag innan man går hemifrån och då vill i alla fall jag hellre dricka en kopp te än äta en apelsin på mötet.

    SvaraRadera
  3. Aja, klaga klaga.. :O)
    Har bara hunnit med ett enda möte än så länge, men vi fick minsann inget alls att slurpa i oss eller ens knapra på...
    Men nu kommer jag iallafall att förvänta mig ett skrynkligt äpple nästa gång.
    Kramar från snötäckt Skåne

    SvaraRadera