lördag 6 februari 2010

Ordval

Jag lyssnade som vanligt på P3 på väg till jobbet i veckan. Det var “moraltest” på schemat vilket är oerhört roande. En välkänd person fick svara på ett antal moralfrågor och därefter analyserades hans svar av en moralfilosof. Resultatet blir ett betyg i moral. Den aktuella personen fick en svag 3:a vilket jag personligen tycker var mycket snålt. Jag tyckte att han svarade bra och inte alls särskilt undvikande på frågorna och många av de ställda frågorna finns inga bra svar till. Skulle man på dessa frågor kunna ge ett konkret svar tycker jag att man kanske bör tänka om.

Moralfilosofen hakade upp sig på att testpersonen använde ordet “rimligt” i många sammanhang. Detta är ett tydligen ett typiskt “politikerord” som man svänger sig med då man vill verka säker på sin sak. Man är helt enkelt lite myndig. Det slog mig då att just det ordet använder jag ofta då jag besvarar de brev som inkommer till mig från våra kunder. Jag har faktiskt inte tänkt på att det är ett “myndighetsord”. Jag gillar ordet och tycker att det ofta är användbart för att beskriva ett beslut eller scenario. Och det är väl just det som man kan störa sig på, antar jag. För vad är egentligen rimligt? För vem är det rimligt? Det är svårt både att argumentera för och emot ordet. Jag tänker nog ändå inte sluta använda det eftersom jag helt enkelt gillar det. Dock ska jag nog bli lite mer återhållsam, kanske.

Det finns säkert flera sådana ord. Under de år som jag arbetat med reklamationshandläggning så har jag lärt mig massor om hur jag på bästa sätt bemöter våra kunder. Mina ordval idag är inte alls desamma som för ett par år sedan. Jag tror inte nödvändigtvis att det är mitt ordförråd som blivit större, jag har nog bara fattat tycke för ett antal ord som är mer eller mindre “myndiga”.

Jag började fundera lite över vilket ord jag helst skulle vilja höra som beskrivning på mig själv, om jag bara fick välja ett. Det varierar ju förstås beroende på situationen. I jobbet skulle ord som “professionell”, “kunnig” eller “förtroendeingivande” vara angenämt att höra. Bland vänner kanske “pålitlig”, “vänlig” eller “varm” passar bättre. Som mamma och sambo vill jag nog helst vara “engagerad” eller “kärleksfull” (helst båda!). Men om jag bara fick välja ett enda ord att få höra som beskrivning på mig själv, som skulle gälla i alla situationer, så skulle det vara…

empatisk.

 

ord

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar