lördag 20 februari 2010

Magiska toner

Nu kära vänner ska jag dela med mig av en helt fantastisk hemlighet som jag burit inom mig under snart tre år. Jag är helt övertygad om att jag kommer att förändra åtminstone delar av världen för det stora flertalet av Er genom att avslöja denna. Nyfikna? Håll i Er nu, here we go!

Vi har begåvats med två små tjejer som båda åtminstone periodvis haft relativt dålig aptit. Amanda är flugportionernas mästarinna, även om hon det senaste året börjat äta mer som ett normalt barn. Felice var mycket tveksam till allt annat än bröstmjölk de första månaderna efter halvåret (då vi började med smakportioner), men i dagsläget äter hon av och till som en halv ponny. Eftersom båda tjejerna haft perioder då de inte åt något som liknade mat över huvud taget så har vi som goda föräldrar givetvis provat allt. Vi har lekt flygplan med skedarna, tagit “en sked för mamma”, lekt clown och i princip stått på huvudet samtidigt som vi fört skeden mot bebisens mun osv. Det finns nog inte en enda grej som vi inte provat, men allt som oftast har det resulterat i morotspuré på lampskärmen och mer mat i skålen efter avslutad måltid än innan vi började(!!!). Amanda satte verkligen våra hjärnceller i arbete när det gällde sessionerna vid matbordet. Liksom de flesta föräldrar så provade vi ganska snabbt att sjunga för att avleda uppmärksamheten lite. Det funkade… inte. Tills jag en dag började tralla på “Lilla Ludde” och ungen plötsligt gapade och svalde likt aldrig förr. Första gången tror man förstås att det är en ren lyckträff, men efter att ha Lilla Luddat mig igenom x antal barnmatsburkar så börjar jag inse att det här är ingen slump. Jaha, vår unge gillar “Lilla Ludde”, så trevligt.

När barn nummer två äntrat hemmet och det är dax för barnmat och samma scenario med morotspuré på lampskärmen spelar upp sig så tog det inte lång stund innan “Lilla Ludde” studsade av mina läppar. Och som en förtrollning slutar ungen spotta puré och börjar istället gapa och svälja. !??!!!??!!!! “Lilla Ludde” är magisk! Det händer något med barnen då de första tonerna sprids i köket “Här kommer Lilla Ludde, hå hå ja ja”. Det funkar uteslutande, i 100% av försöken. Fungerar andra sånger? Nej.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA Jag är inte hungrig

Här kommer Lilla Ludde…”

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA Aaaaaaaa!

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA Mums!

Det är nästan otäckt hur väl detta fungerar. Som en orm som dansar upp i sin korg till tonerna av ormtjusarens flöjt. Hemma hos oss har det nu gått så långt att Amanda direkt då Felice trilskas vid matbordet stämmer upp i en härlig “Lilla Ludde hå hååååååå ja jaaaaa”.

Varsågod alla föräldrar till barn som inte vill äta! Här har Ni lösningen!

5 kommentarer:

  1. Åh tack, det ska vi pröva. Vi som alltid haft en matfrisk tös är nu mest oroliga hela dagarna och väntar på läkarnas besked. Blodprover och avföringsprov är tagna, sen får vi se om det ger någonting. Troligen bara maginfluensan som tagit hårt trodde läkaren, men efter tre veckor börjar det kännas hopplöst. När vågen en kväll pekade på - 1 kg sedan 3 månader var måttet rågat. Så "Lilla Ludde" kan kanske ge oss nytt hopp :O) Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Här finns en liten tjej till som är bra på miniportioner... Nu är det inte ofta som jag matar Ebba men det händer och "lilla Ludde" ska testas när jag får tillfälle.

    SvaraRadera
  3. Jag testade detta på Emma i dag (hon äter för tillfället inget annat än mackor, knappt pannkaka går ner) hon började asgarva åt mig och sa "mamma du är ju jättetokig" men inte fan käkade hon.... de kanske måste vara lite yngre...

    SvaraRadera
  4. Kan informera om att det inte funkar när Sean sjunger heller, så det kanske har lite med personen att göra också. Jag ska sjunga för Emma nästa gång vi ses!

    SvaraRadera