tisdag 2 februari 2010

Snögrottornas återkomst

Det har sagts många gånger tidigare men förtjänar att nämnas igen: det är väl en helt fantastisk vinter vi har! Jag är en stor vän av vintern och har verkligen fått mitt lystmäte av denna årstid vintern 2009/2010. Det är så underbart vackert ute med all snö, det är ljust och härligt. Det knarrar under skorna och biter i kinderna på hundpromenaden. Trädgården ligger begravd under enorma mängder snö och det är ju inte så att jag längtar tills snön får för sig att smälta med tanke på vilket vattenproblem vi brukar ha i trädgården efter regn och tö… Men nu ska vi leva i nuet och inte tänka så mycket på framtiden.

Amanda är (tyvärr) inte jätteimponerad av snön. Liksom sin mor så fryser hon ganska lätt och även om hon älskar att åka pulka så brukar hon tröttna ganska snabbt, börja frysa och vilja gå in. Hon är vad man, då jag var barn, kallade “inneråtta”. Hennes far har grävt en snögrotta till henne i trädgården och den är i alla fall populär.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERAKONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

 

 

 

 

 

Det var verkligen inte igår jag såg en snögrotta senast (jo, det var det väl egentligen eftersom snögrottan har funnits ett antal dagar nu). När jag var liten och vintrarna var som vintrar bör vara, dvs snörika, så fanns enorma (allt blir ju liksom lite större då man är liten) snögrottor i samhället där jag bodde. En del av dem hade till och med flera rum! Men eftersom de senaste vintrarna varit ganska snöfattiga så har snögrottorna lyst med sin frånvaro. Men nu har de alltså gjort sin återkomst i våra liv. Det känns bra att Amanda får uppleva en del av det jag upplevde som barn, cirkeln sluts på något vis.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

2 kommentarer:

  1. Åh måste bygga en sån till tjejerna, de där var ju super roliga!

    Kommer du ihåg att det alltid brukade finnas en stor grotta med flera rum i vändzonen på Etsarvägen?

    SvaraRadera
  2. Ebba är inte särskilt imponerad av snön, den är rolig att åka pulka i men enbart på promenader. Har försökt åka i backe och det var jätteroligt innan jul men nu blir hon halvt hysterisk när jag går av gångbanan...

    Kanske skulle ge mig på en snögrotta? Har inte sett till några såna häromkring så vi kanske startar en ny trend i Karlstad?

    SvaraRadera