fredag 17 juli 2009

Happy hour

Eftersom jag nu varit så gnällig ett tag och klagat på att Felice har varit grinig, mammig och sover dåligt på nätterna, så kommer här ett inlägg med positiva ord om vår lilla solstråle. För solstråle har hon verkligen varit idag.

Hon somnade efter besöket i centrum och sov sedan någon timme. Glad som en lärka var hon då jag hittade henne vaken i vagnen. Hon brukar annars deklarera högt och snabbt att hon är vaken. Nu låg och hon filurade, åt på insektsnätet och gav ifrån sig ett brett leende då hon fick syn på mig. Större delen av dagen har hon varit nöjd, interagerat med Amanda och sovit ett par perioder till. Jag är verkligen inte van att hon är så pass glad och sover så gott på dagarna. Det brukar vara full sysselsättning som krävs för att hon ska dra på smilbanden.

Då Sean kom hem från jobbet sov båda tjejerna. Amanda hade kraschat framför TV'n uppe (hon bad till och med själv om att få gå och vila- chockerande!) och Felice sov i vagnen i hallen. Amanda var som ett åskmoln då hon vaknade, svettig och trött. Felice fortsatte att le och jollra. Jag och Sean har flertalet gånger ikväll tittat på varandra och undrat vad som sker. Vad var det i de där sprutorna egentligen??

Sean och Amanda åkte och handlade och då passade jag på att rensa lite ogräs i den enda riktiga rabatt vi har (dvs som består mer av växter än ogräs). Jag lade Felice i vagnen utan större förhoppning om att få hålla på mer än ett par minuter med min ogräsrensning. Döm om min förvåning då hon låg över en timme och gosade med sin kära kanin som bor i vagnen.

Kanske har vi äntligen fått ett barn som har någon form av "snutte". Felice älskar att snutta på den här kaninen och vi brukar låta den ligga i vagnen för att det inte ska bli en tråkig leksak i mängden. Nu låg hon alltså en timme och gosade med kaninen och därefter lade hon sig på sidan och somnade! För många småbarnsföräldrar är detta inget konstigt, men för oss är det unikt. Våra barn gör helt enkelt inte så, de somnar inte bara nöjt med ett gosedjur i famnen.

Middagen fick intas tillsammans utan gråt och tjaffs. Därefter slurpade hon i sig lite mjölk och sedan låg hon på en madrass på golvet, busade med Amanda och då Amanda sagt godnatt så kikade hon lite på Golden League på TV, log mot en idrottare som segerintervjuades och sedan somnade hon. Denna gång utan kanin och utan föregående amning! Jag vet inte vad jag ska tro. Happy hour eller bara lugnet före stormen? Jag bävar för natten eftersom jag utan undantag alltid öppnar munnen för tidigt. Håll tummarna för att vi får sova inatt och att Felice fortsätter att vara en liten stjärna.

2 kommentarer:

  1. Här hålls tummarna för glatta livet! :) Här har vi en liten tjej till som inte somnar frivilligt så jag förstår hur du känner.

    Kan Felice tyckt att om hon nu fått sprutor och blivit stor tjej så kan somna hon själv? Om snuttekaninen blir något långvarigt får ni försöka skaffa fler kopior, dels för möjlighet att tvätta och dels för risken att tappa... ;)

    //Annika

    SvaraRadera
  2. Det kan faktiskt vara att hon "vuxit till sig lite" och att hon faktiskt kommer vara lite nöjdare över att ligga själv och filura. Våra tjejer har varit så båda två, Mathilda från dag ett, Emma också till viss del men hon var lite mer så där att hon ville bli buren första månaderna för att efter 3 månader ca blir hur nöjd som helst bara av att ligga på en filt på golvet. Jag håller tummarna i alla fall!

    SvaraRadera