onsdag 22 juli 2009

Naturpromenad

Varje morgon innan frukost tar jag, Amanda och Felice en timmes promenad med hundarna i skogarna kring Kolartorp. Varje dag förundras jag över den natur som finns omkring oss trots att vi bara har 15 minuter till Globen. Var och varannan dag ser vi rådjur som betar på någon ödetomt, en hare som skuttar fram, ekorrar som jagar varandra i träden eller en ovanlig fågel som klättrar längs en trädstam. Det är så rofyllt att gå omkring på skogsvägarna och bara lyssna till naturen (och Amandas sång). Felice brukar somna innan vi hunnit halva rundan. Hundarna är ständigt på helspänn, redo att sätta efter första bästa rådjur. Tyvärr kan jag inte ha dem lösa i skogarna här, just pga alla rådjur. Jag önskar verkligen att de fick springa lösa, men tyvärr. Tur att vi har en ganska stor tomt där de kan springa av sig.
Det finns också en massa hallon här och var i skogarna som jag förtjust mumsar i mig. Jag har inte kunnat övertyga Amanda att hallon är en succé. Verkar som om hon ärvt sin fars fruktintresse, vilket i princip är obefintligt...

Den senaste veckan har jag följt utveckligen hos en grupp grodyngel i ett dike. Imorse hade de plötsligt fått ben där bak! Så söta då de börjar försöka simma som en riktig groda.

Det är verkligen fantastiskt att man kan få både och i Stockholm. Närheten till allt man kan tänkas vilja ha, men samtidigt så mycket vacker och orörd natur runt hörnet. Jag kan inte tänka mig att bo någon annanstans.

1 kommentar:

  1. Håller med, jag älskar Stockholm! Vi har 20 min in till stan och skog, hagar och vatten runt knuten, lovely!!!!!

    SvaraRadera