fredag 3 juli 2009

Monkey see, monkey do

Amanda är inne i en härmape- och papegojperiod och det är riktigt underhållande. Utöver att man mer och mer förstår hur man själv låter och beter sig så är det så roligt att se hennes tolkningar av rörelser och höra hennes versioner av ord och meningar. Knappt hinner man öppna munnen och säga något så repeterar Amanda. Sean frågade igår "Vad är klockan?" "Kvart i sju" svarade jag "Kvatti su" ekade det strax bakom mitt öra. Så håller det på hela dagarna. Man får börja vara försiktig med ordvalet. I bilen häromdagen blev Sean irriterad över en annan bil "Men va fan!" varpå papegojan i baksätet utbrast "Va fan".

Det är imponerande så många ord som kommer ur hennes mun nu jämfört med för bara några veckor sedan. Och ofta kommer hon ihåg vad saker och ting heter också, utan att man behöver påminna eller repetera. Ffa är det svenska ord, även om hon förstår engelska i princip lika bra. Dock börjar fler och fler engelska ord också komma. Favoriterna nu är "my belly", "donkey" (från Shrek), "potty", "poopa" (svengelska för prutta) och "bye bye". Dessutom frågar hon "Vaaa jo?" mest hela tiden, dvs "Where are you?". "Bollen, vaaa jo?", "Tåget, vaaa jo?". Hon försöker sig också på "High five!" men det blir "Faffaaa!" i hennes mun.

Jag brukar skoja med Felice och säga "Tjena bebis, var har Du hållit hus?". Amanda älskar detta och säger nu "Bebis, hålli hålli hus!". Och så frågar hon oss "Mamma, hålla på?" "Dadda, hålla på?". Där kan jag verkligen höra mig själv, "Amanda, vad håller du på med????" Hon har också ofta en lätt irriterad ton då hon säger detta...

Då hon får tag på telefonen ("Mamma, Manda plappa fån") så går hon omkring i huset, precis som jag gör då jag pratar. Hon stannar till, plockar med något, går vidare, hela tiden babblandes i telefonen. Hmmm.....

Idag satt vi på pottan och övade lite. Då det kom några droppar i pottan så höll jag upp båda tummarna och sa "Braaa Amanda!". Efter tredje omgången med små droppar och tummarna upp så skulle Amanda visa att hon förstått. Hon höll upp ena pekfingret och andra handens långfinger. Gullunge!

Vem behöver TV eller annan underhållning då man har två små barn?

3 kommentarer:

  1. Kan inte göra annat än fnissa igenkännande. Här bubblas det mest hela tiden även om Ebba inte kommit lika långt som Amanda. Hade det inte varit för barnprogrammen så kunde tv:n packas undan i källaren de närmsta åren.. ;)

    //Annika

    SvaraRadera
  2. De är så underbara!
    Man hör verkligen sig själv. Häromdagen i Lillsjön gick Mathilda i vattnet och det kom en kallfront (heter det inte i vatten men du vet vad jag menar) och Mathilda utbrister "Shit va kallt det är!" :-)

    Emma är en härapa på Mathilda förtillfället. ALLT Mathilda säger ska hon repetera och ibland vänder hon lite på roden så meningen får en helt annan betydelse :-)

    SvaraRadera
  3. Hallååååå.....?
    Uppdatering please!

    SvaraRadera