fredag 3 juli 2009

Sommarlov

Idag är första dagen av Amandas allra första sommarlov. Masken stänger för sommaren idag. De barn som inte har turen att få vara hemma får gå på en annan Pysslingsförskola i kommunen, vilket jag är så glad att vi slipper låta Amanda göra. Vissa barn klarar det säkert galant, men Amanda har ju som bekant svårt för nya människor och situationer och hennes nya favorit i livet, pedagogen Jenny som tagit över efter Gunilla, kommer inte att jobba de veckor som Masken har stängt.

Amanda har inte varit på Masken idag dock, hon gick sista dagen igår istället. Jenny skulle inte jobba idag så vi beslutade att Amanda inte skulle behöva traumatiseras sista dagen på Masken. Nu återstår att se om Amanda förstått att det kommer att dröja 1,5 månad innan hon återser sina vänner och Jenny. Jag misstänker att det kommer att bli en hel del tjat om "Åka Masken" nästa vecka.

För att fira Amandas första sommarlov så tänkte jag att vi skulle göra något speciellt idag. Morgonen började ju bra (förutom att Amanda vaknade klockan 05:20...), solsken och en hundpromenad i värmen. Vi hann hem och sätta på Shrek 2 enligt önskemål då himlen öppnade sig. Det åskade och spöregnade så stackars Ilia fick hjärtsnörp. OK, alla tankar på utflykter i det gröna lades på hyllan. Kom på att Amanda behövde äta lunch och kläckte idén att vi skulle åka till McDonald's. Själv är jag inte vidare förtjust i McD och liknande ställen (undantaget Max som har världens godaste vegoburgare!) men maten faller helt Amanda i smaken. Och så har de ju glass. Och kanske bäst av allt, det är alltid en massa barnfamiljer där med skränande ungar så jag skulle nog ligga i lä med mina två.

Efter en middagstuppis för Amanda (jag fick inte sova eftersom Felice kom på att det var dax att vakna just som Amanda somnade) så åkte vi till Gyllene Fågeln. Då hade förstås solen kommit fram igen och det var stekande hett. Men då hade jag inte lust att ändra planerna igen så det fick bli McD i alla fall.


När jag var hos tandläkaren sist så hittade jag en kupong på en av tidningarna i väntrummet. Den berättigade till en gratis McSallad shake (eller vad det nu hette). Jag tog kupongen med mig (stöld? nja, någon skulle väl utnyttja den) men tänkte att jag förmodligen skulle glömma att använda den eftersom vi i princip aldrig äter på McD. Men så lyckades jag komma ihåg den idag (mest sannolikt pga det knappt flörflutit tre dagar sedan jag roffade åt mig kupongen). Mycket praktiskt. HappyMeal till Amanda och en gratis sallad till mig. Och visst var salladen god, men helt ärligt, 35 spänn för en sketen liten salladsmugg!?! Hade den inte var gratis så hade jag reklamerat.

Till Amandas stora förtjusning så var det IceAge tema på HappyMeal boxarna. Jag blir alltid som ett litet barn då det handlar om HappyMeal- jag är så nyfiken på leksaken. Blev aningens besviken då det i Amandas box var en gul, trist plastmugg. Men nu var det ju inte min leksak och Amanda sken som solen själv.




Det var mest pommes som gick ner i den lilla magen. Hon smakade lite på chicky bitsen och slickade lite på en minimorot, men i övrigt var det bara pommes som gällde. Och så var jag en sådan dålig mamma att jag lät henne få Cola till maten. Hemskt va? Alla andra barnen drack mjölk...

Efter maten/pommesen så var det bara att införskaffa den utlovade glassen. Eftersom Amanda är för liten för att välja sås så tog jag den som jag tycker är godast: kolasås. Mmmmmm..... mjukglass med varm kolasås. Det påminner mig om alla de gånger vi som tonåringar åkte in till stan och åt på McD (då tyckte man ju att det var såååååå gott) och åt glass till efterrätt. Det var tider det...




Vi var inte ensamma på uteserveringen. Kajor och fiskmåsar försåg sig med det som alla latmaskar inte orkat kasta i papperskorgarna. För mig var det dock inget problem eftersom Amanda tyckte att det var högst underhållande.

Med magarna fulla med mat och glass åkte vi lite kana innan vi packade in oss i bilen. Felice var fullkomligt slut av värmen, lillskruttan.

Innan vi åkte hem var jag en så fantastisk snäll mamma att jag förbisåg min ballongfobi och lät Amanda välja en ballong. Hon tog en grön och var så stolt och glad hela vägen hem. Tänk vad lite som krävs för att roa en tvååring. Väl hemma började hon dock tjata om en orange ballong. Hmmm... det där med val ska tydligen först fungera i fyraårsåldern.


Sommarlov, vad härligt det ska bli
Lata da'r, då man kan känna sig fri
Vi önskar alla stora och små,
ett härligt sommarlov

1 kommentar:

  1. Gahhhh jag blir galen, skrev ett långt inlägg som bara försvann!

    Hur som helst, det blir kortfattat då :-)
    Jag & Emma var också på MC donalds i går. Hon blev jätte glad för sin gula mugg som hon la sina äpplen i :-)
    Mina tjejer dricker inte heller mjölk på MCD utan de får jordgubbs milkshake, inte heller så nyttigt men det känns ändå som McD är McD, tanken är väl inte att äta nyttigt där i alla fal :-) Vi äter där typ 1 gång i halvåret så de kanske inte dör av det :-)

    SvaraRadera