tisdag 16 november 2010

Action i förorten

Igår eftermiddag strax före klockan 17 var Sean i full färd med att måla omkring vårt nyinstallerade sovrumsfönster (det blir fiiiiint!). Plötsligt hördes två enorma smällar, sannolikt explosioner av något slag. Jag satt nere vid datorn och var mest fascinerad över att ingen av mina hundar så mycket som lyfte på huvudet det kraftiga ljudet till trots, samt konstaterade att Ilia måste vara så gott som döv eftersom hon varit skotträdd hela sitt liv. Efter den andra smällen blev jag dock lite nyfiken och gick upp till resten av familjen på övervåningen. Jag frågade Sean vad det var för smällar, om han sett något (eftersom han i princip hängde ut genom det gigantiska fönstret). Han hade ingen aning men gissade på någon form av fyrverkeri. Hmm… fyrverkerier brukar inte enbart bestå av öronbedövande smällar where I come from, men jag hade ju inget bättre förslag att komma med. Jag lämnade rummet igen med ett “Hoppas de inte skjutit någon bara” och därefter var smällarna glömda och förpassade till periferin av våra liv. Nu har jag precis pratat med min mor i telefon och fått veta att det visst pågick lite brottsliga aktiviteter i Kolartorp igår. En värdetransport rånades uppe vid Gudöbroleden och därefter hade förarna tvingats ner till Kolartorp där rånarna sprängt ett okänt antal värdeväskor. Det var inga fyrverkerier alltså. Lustigt ändå hur man reagerar, ingen tanke på att ringa polisen trots att det rimligtvis inte borde försiggå en massa sprängande en måndag eftermiddag.  Sannolikt var det väl ett par tre andra personer som ringde dock. Fast man ska ju aldrig vara så säker på att folk reagerar annorlunda än en själv. Då jag bodde i Gottsunda (även känt som Ghettosunda) under min studietid så vaknade jag en natt av två enorma explosioner. I mitt sömndruckna tillstånd snurrade tankar som “ryssarna anfaller” i mitt huvud innan jag lade ner huvudet på kudden och somnade om (“Survival of the fittest”-principen skulle helt klart radera ut mina gener). Dagen därpå fick jag av en kursare veta att några banditer sprängt en bankomat i Gottsunda centrum. Det totala antalet samtal till polisen angående explosionerna var gigantiska TRE stycken. Det säger väl en del om området man bor i, antar jag…

Kolartorpstjuvarna ska fortfarande vara på fri fot. Skulle inte förvåna mig om de cyklar omkring på min cykel eftersom den stals från Kolartorp en tid innan rånet. Måtte Stockholms alla kräksjukebasilusker invadera deras magtarmsystem!

tjuvar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar